Master X Master Review - Nieuwe MOBA met een uniek tintje

zaterdag, 15 juli 2017 om 15:22
Het MOBA-landschap wordt gedomineerd door enkele grote spelers. Je moet wel enigszins lef hebben om deze arena te betreden, maar uitgever NCsoft doet het met een geheel nieuwe MOBA. Tijd om te kijken of deze MOBA een overlevingskans heeft! Je leest het in de Master X Master review.
In de preview van Master X Master kon je al lezen dat in de gesloten bèta het spel al aardig goed aanvoelde, maar het verhalende gedeelte voelde erg zwakjes aan. Nu de game officieel uit is, kan er gekeken worden of hier nog verbetering is aangebracht. Trek je uitrusting aan, pak je wapen, betreed de arena en laat het bloed rijkelijk vloeien! Figuratief gesproken natuurlijk.

Vechten om de Aarde

Waar er in de gesloten bèta aardig wat vraagtekens bleven hangen omtrent het verhaal achter Master X Master is dat deze keer iets minder het geval. Wanneer je de game opstart krijg je via een cinematic al een goede intro tot het verhaal. Je bent van de aarde weggejaagd door de kwaadaardige Atlas organisatie en je probeert nu de aarde terug te veroveren met geweld.
Na de cinematic kom je in de Tutorial terecht. Deze Tutorial is heerlijk uitgebreid en helpt je door de nieuwe onderdelen van Master X Master heen. Gelukkig, want dit heb je wel echt nodig. De game speelt anders dan je van MOBA's gewend bent. Zo loop je bijvoorbeeld met de WASD-knoppen in plaats van de rechtermuisknop. De muis is enkel om te richten en schieten.
Een klein nadeel van de Tutorial: je kunt hem niet in een keer afmaken. Van het spelen van missies of andere modi en het voltooien van de Tutorial krijg je vaardigheidspunten die je account omhoog levelen. Sommige onderdelen van de Tutorial zijn echter afgesloten totdat je account level 5 en level 8 is. Waardoor je tussendoor andere dingen moet doen om punten te verdienen zodat je de Tutorial af kunt maken.
Master X Master Review

Back to base

Na het begin van de Tutorial uit te hebben gespeeld kom je in de Bridge. Een soort zwevende basis in de ruimte waar alle spelers samen chillen. Dit is als het ware het menu. Naast dat je er alles voor je account en Masters kunt regelen, kun je er met andere mensen praten of naar de Jukebox luisteren. Dit klinkt wel gezellig en leuk, maar het is ook een bron van irritatie.
Je kiest één Master als je representatieve Master, oftewel de Master waarmee je rondloopt in de Bridge. Daarmee kun je dan ook emotes doen zoals lachen, een grap vertellen of dansen. Beeld je nu een situatie in waarin heel veel spelers op een plek samen zitten en met regelmaat emotes gebruiken. Je rolt je ogen de hele tijd rond tot het punt waarop je zelf maar emotes gaat gebruiken om anderen te irriteren.
Daarnaast kun je in de Bridge dus alles regelen voor je account en Masters, maar dit is erg onoverzichtelijk. Zelfs na behulp van de Tutorial gaat het je nog een hoop tijd kosten om alles te ontdekken en begrijpen van wat je kunt doen. Het is allemaal veel te druk en dit zorgt ervoor dat Master X Master in het begin een beetje als een vermoeiende ervaring aanvoelt.
Master X Master Review

Jouw beurt partner!

Naast het aparte besturingsysteem heeft Master X Master nog een uniek aspect voor een MOBA, namelijk het Tag-systeem. De game telt momenteel 37 verschillende Masters, nieuw en uit games als Aion of WildStar, en tijdens elk potje dat je speelt, gebruik je er twee tegelijk. De twee Masters kies je voordat het potje begint en tijdens het potje kun je dan tussen de twee wisselen.
Wanneer je bijvoorbeeld bijna dood gaat, wissel je snel naar je tweede Master die nog volle levenspunten heeft. Deze wissel heeft wel een cooldown dus je kunt het niet constant doen. Wanneer een van de twee dood gaat, kun je niet doorspelen met de andere. Je zult enkele seconden moeten wachten totdat je weer levend wordt in de basis.
Het Tag-systeem werkt erg goed en voelt ook heel erg tof aan om te gebruiken. Het is echt wikken en wegen wat de beste momenten zijn om te wisselen en je moet anders spelen omdat je vijand ook op elk moment kan wisselen. Bijvoorbeeld door een stun te bewaren totdat je vijand weinig levenspunten heeft zodat je voorkomt dat hij nog snel wisselt.
Daarnaast is het vet om na te denken over welke twee Masters het beste met elkaar samenwerken. Pak je twee Masters die allebei vanaf een afstandje vechten? Of misschien een Master die veel schade kan nemen en een die vanaf een afstand kan vechten? Het is een systeem waar je even aan moet wennen, maar dat enorm veel diepgang aan het spel toevoegt.
Master X Master Review

Veel verschillende modi

Hoewel Master X Master een MOBA is, pakt de game het met modi ook anders aan. Ten eerste heb je de PvP-modi waarin je het opneemt tegen andere spelers. Titan Ruins lijkt hierbij het meeste op de klassieke MOBA-stijl van vijf tegen vijf. Je moet binnen 25 minuten de Titan Core van de vijand kapot hebben gemaakt. Anders wint het team met de meeste punten.
Hierbij krijg je af en toe hulp van een grote, sterke Titan en wanneer je vijf Titan Shards verzameld kan één iemand in je team zelf als Titan spelen. Het is toch weer een manier waarop Master X Master uniek probeert te zijn en het werkt. Titan Ruins is een spannende arena met veel actie en elk potje voelt weer anders aan door de verschillende Tag-combinaties.
Daarnaast heb je nog de Combat Arena waarin je drie tegen drie speelt. Het team met de meeste kills na een bepaald periode wint. Geen verdere doelen. Deze arena is vooral erg handig om te oefenen met nieuwe Masters die je wil spelen. De potjes zijn wat minder spannend dan Titan Ruins, maar het is tof dat de Combat Arena in de game is toegevoegd.
Master X Master Review

Tijd voor een avontuur

Naast het PvP-gedeelte is er nog een PvE-gedeelte waarin je het opneemt tegen de computer. Er zijn drie verschillende stages met elke vier verschillende levels. De moeilijkheidsgraad varieert hierbij van Easy tot Nightmare waarbij je sommige moeilijkheidsgraden niet direct kunt spelen totdat je een andere moeilijkheidsgraad behaald hebt.
Nu zit er aan dit gedeelte van de game alleen een heel groot nadeel. Je kunt specifieke levels niet spelen zonder Tickets. Deze Tickets zul je af en toe krijgen via opdrachten, maar de enige andere manier is ze kopen met echt geld. Wil je dit gratis spelen, dan moet je elke keer een random door de computer gekozen level spelen. Terwijl je sommige specifieke levels nodig hebt om Masters vrij te spelen.
Naast dit PvE-gedeelte zijn er nog enkele delen die tijdsgebonden beschikbaar zijn. Deze evenementen wisselen per dag of week, maar heb je soms ook nodig om bepaalde Masters vrij te spelen. Dit voelt als een enorme blokkade waardoor het haast aantrekkelijker is om de Master direct met echt geld te kopen. Ondanks dat de levels leuk zijn om te spelen, voelt het te geforceerd om euro's in het spel te stoppen.
Nu is het helemaal niet vreemd dat een free-to-play geld probeert te verdienen met extra in-game aankopen, maar bij Master X Master voelt het niet goed aan. Zo zijn veel, toffe skins voor Masters alleen te koop met X-Coin (in-game munten die je koopt met echt geld). Af en toe krijg je X-Coin van opdrachten, maar te weinig om het noemenswaardig te maken. Erg jammer van een anders unieke MOBA.
Master X Master Review

Master X Master Review - Uniek, maar met gebreken

Uit de Master X Master review blijkt het een unieke MOBA te zijn die heerlijk aanvoelt om te spelen. Het Tag-systeem werkt goed en het vechten is goed uitgewerkt. Alles om het daadwerkelijke spelen zelf heen, voelt alleen niet goed aan. Het menu is druk en onoverzichtelijk en de Bridge zorgt met regelmaat voor irritatie. Het voelt erg geforceerd om meer eurootjes in het spel te stoppen.
Voor iemand die van veel diepgang in MOBA's houdt is dat zeker de moeite waard. Anders kun je hem gewoon lekker gratis downloaden, op spelen drukken en verder niet teveel omkijken. Er lijkt in ieder geval zeker een plekje te zijn voor Master X Master in het MOBA-landschap.