Raven's Cry Preview - Heeft een wonder nodig

Preview
zondag, 31 augustus 2014 om 15:00
xgn google image
Drank, een meisje in elke havenstad, de woeste zee en zoveel goud en schatten als je maar kunt bedenken. Het leven van een piraat klinkt als een waar paradijs. Het is daarom erg jammer dat de mensen van Reality Pump Studios de stoere levensstijl geen eer weten aan te doen met hun game Raven's Cry.
De piratentitel verschijnt namelijk al bijna: 14 oktober moet de game voor de Xbox 360, PlayStation 3 en de PC in de schappen liggen. Tijdens de Gamescom zagen wij van de laatste versie van het spel een gameplay demo, en om eerlijk te zijn heeft Raven's Cry een wonder nodig wil de game slagen wanneer het uitkomt.

Raven's Cry kent geen gelukkige ontwikkeling

Eerst kort iets over de ontwikkeling van de nieuwe game, want dat is er een met meer dalen dan toppen. De game werd namelijk uitgesteld in 2012 (naar 2013) en in 2013 (naar oktober 2014). Raven's Cry is dus inmiddels al twee jaar langer in ontwikkeling dan oorspronkelijk het plan was, iets dat meestal geen goed teken is.
Daarnaast wisselde de titel ook halverwege van ontwikkelaar. Het spel werd oorspronkelijk ontwikkeld door Octane Studios, maar uitgever TopWare Interactive was niet tevreden over het geleverde werk. De distributeur besloot daarom het werk over te hevelen naar Reality Pump Studios, de studio de inmiddels al bijna een jaar aan de game werkt.
Raven's Cry Trap

Technische imperfecties teisteren de game

In onze vorige preview van Raven's Cry haalden wij al de technische problemen van de titel aan. Zo zagen de animaties er erg houterig uit, en waren de graphics ook niet om over naar huis te schrijven. Aan het einde van onze demo op de Gamescom bleven wij echter opnieuw met hetzelfde gevoel zitten.
Raven's Cry ziet er op heel veel punten namelijk heel slecht uit. Zo begonnen in de presentatie twee AI-personages een zwaardduel, die na één felle steek van piraat A in zijn voordeel werd beslist. De manier hoe zijn tegenstander echter op de vloer stortte, zou zelfs slecht zijn geweest tijdens een musical op een basisschool.
Maar niet alleen zulke animaties zien er niet goed uit, ook de lip syncing - de manier hoe de mond van een personage beweegt - is onder de maat. De karakters lijken hun mond alleen open of dicht te kunnen doen, waardoor gesprekken meer op een sokpoppen-show lijken dan op echte pratende mensen.

Grafisch verre van perfect

Qua grafische pracht lijkt de titel van Reality Pump Studios überhaupt geen titel te zijn om over naar huis te schrijven. Zo voelt de wereld ontzettend leeg en ongeïnspireerd. In een stad als St. Lucia lopen wel wat mensen rond, maar veel te weinig om de game levendig te noemen. Ook zijn deze NPC´s nergens echt mee bezig. Ze lopen wat, ze roepen wat, maar ze voelen meer als robots dan levende personages.
Daarnaast wordt de game - onze demo was op de Xbox 360 - geplaagd door pop-ups. Denk aan bomen en tropische planten die twintig meter voor je neus tevoorschijn schieten of boten die opeens in het water liggen, waar vlak daarvoor nog niets was.
Raven's Cry Markt

Verhaal belangrijkste punt van Raven´s Cry

Een punt waar het spel punten mee moet scoren, is het duistere verhaal. Het hoofdpersonage van Raven´s Cry - Christopher Raven - zint op wraak nadat bandieten zijn familie hebben vermoord. Het terug willen pakken van deze mensen moet de drijfveer zijn in Raven's Cry, en jou door de zeventiende eeuwse piratenwereld loodsen.
Zo'n gerichte focus op een verhaal kan enorm goede games oplveren, denk bijvoorbeeld aan The Walking Dead. Het is jammer dat het Raven's Cry echter niet lijkt te lukken een goede beleving af te leveren met de game, iets dat komt door twee redenen.
Ten eerste de eerdergenoemde animaties, die ver beneden de maat zijn. Het is erg moeilijk een duister verhaal serieus te nemen, als alles wat je ziet bijna komisch is vanwege de lage kwaliteit. Daarnaast zijn de dialogen in Raven's Cry ook niet goed, en voelt het af en toe of je naar een beginnende improvisatieklas zit te kijken. Het zorgt ervoor dat het serieuze verhaal je niet grijpt, waardoor de lading van het plot volledig zijn doel mist.
Raven's Cry Stad

Raven's Cry doet niet alles verkeerd

Hoewel veel dingen niet goed lijken in Raven's Cry, zijn er gelukkig wel punten te noemen die er wel leuk uitzien of veelbelovend zijn. Een van de beste voorbeelden is de muziek in de game, die spot-on is bij het piratensfeertje dat de game wil neerzetten. Zacht tokkelende snaarinstrumenten begeleiden je terwijl je over woeste zeeën vaart, of door een vieze havenstad loopt, en weten de sfeer van Raven´s Cry in positieve zin te versterken.
Daarnaast heeft de game ook een paar interessante mechanieken die het leven van een piratenkapitein in beeld brengen. Zo kun je onder de vlag varen van een van de landen uit de game - waaronder Nederland. Wanneer je dit doet, zullen hun schepen je niets maken, maar ben je wel de pineut als je bijvoorbeeld een Frans schip tegenkomt.
Ook het enteren en veroveren van schepen zorgt voor een leuk dilemma. Wanneer je dit doet, kun je ervaren bemanningsleden verliezen in de strijd en je schip zwaar beschadigen. Elke keer wanneer je een aanval doet, moet je dus goed afwegen of de beloning van een veroverd schip wel opweegt tegen de eventuele verliezen.
Raven's Cry Strandhut

Raven's Cry heeft een wonder nodig

Hoewel Raven's Cry dus niet alles verkeerd doet, blijven wij toch vooral met een zure smaak in onze mond zitten na de demo in Duitsland. De game ziet er namelijk niet al te best uit, iets wat jammergenoeg misschien wel te verwachten was na de moeilijke ontwikkeling van de game. Reality Pump Studios heeft nog anderhalve maand voordat de game uitkomt, maar lijkt vooral een wonder nodig te hebben wil het bedrijf van Raven's Cry nog een degelijke game maken.