World of Warships Preview - Een spetterend waterspektakel

Preview
zondag, 31 augustus 2014 om 16:00
xgn google image
Ter land, ter zee en in de lucht. Het is niet alleen de naam van een oer-Hollands TROS-programma, maar ook het motto van ontwikkelaar Wargaming. De studio kwam in 2010 namelijk met zijn World of Tanks en lanceerde vorig jaar World of Warplanes.Het laatste deel van de trilogie - World of Warships - moet rond de kerst haar bèta krijgen, en tijdens de Gamescom gingen wij alvast met de titel aan de slag.
Na tanks en vliegtuigen kun je binnenkort dus ook vechten met enorme gevechtsschepen in het Wargaming-universum. Toch voelt het nieuwste deel uit de serie compleet anders dan de andere delen en weet de ontwikkelaar World of Warships hierdoor haar eigen smoel te geven.

Gameplay is langzamer dan je gewend bent

World of Warships speelt namelijk veel langzamer dan de andere twee ´World of´-games. Logisch natuurlijk, aangezien je niet met tanks of vliegtuigen speelt, maar met logge metalen schepen die honderden meters lang zijn.
De enorme verandering in speelsnelheid zorgt ervoor dat World of Warships misschien net iets strategischer is dan zijn broertjes. Nog meer dan eerst moet je plannen hoe je je wilt bewegen. Hoe draai ik mijn boot? Waar vaar ik heen? Belangrijke vragen, aangezien het een enorme tijd kan duren voordat je ergens bent aangekomen. Lukraak alle hoeken van het speelveld opzoeken lukt dus niet meer.
Dit is overigens geen kritiek, maar juist erg tof om te zien. Het kan ervoor zorgen dat World of Warships een echte co-op game wordt, waarbij het afstemmen van de vaarlijnen van jou en je teamgenoten de sleutel is tot de overwinning.
World of Warships Schip met Zon

Wachten op de voltreffers

Deze langzame gameplay was ook terug te zien in de manier waarop je schiet in World of Warships. Dit gaat namelijk ook veel trager dan je gewend bent. Wanneer je in tanks en vliegtuigen de trekker overhaalt, zie je meteen resultaat. Als je een vijand raakt, zie je meteen een ontploffing en rondspattend metaal.
Dat is niet het geval bij World of Warships, aangezien je elke keer dat je een projectiel afvuurt rekening moet houden met de afstand. De boten kunnen soms een tegenstander onder vuur nemen die bijvoorbeeld twaalf kilometer van hen verwijderd is, waardoor het enorm lang duurt voordat zo'n raket haar doel treft.
In dit beschieten van andere boten huist een extra deel strategie en taktiek. Afhankelijk van de afstand tussen jezelf en de vijanden, moet je voor de andere boten schieten, omdat de schepen op een totaal andere plek kunnen zijn als je raketten de afstand hebben afgelegd. Je moet dus meer nadenken wil je de tegenstander verpulveren tot een smeulend stukje staal.
World of Warships Kanonnen

Wargaming-sfeertje is bewaard gebleven

Hoewel World of Warships totaal anders speelt dan de vorige spellen uit de trilogie, is de Wargaming-sfeer wel bewaard gebleven. De UI ziet er redelijk hetzelfde uit als in de andere spellen, onderdelen van je schepen - zoals motoren en wapens - zijn individueel te verbeteren en ook de graphics doen sterk denken aan World of Tanks en World of Warplanes.
Daarnaast is je account voor de vorige twee spellen ook bruikbaar in World of Warships. Wargaming liet aan ons weten dat de credits die je in de andere twee games hebt opgespaard, ook te gebruiken zijn in de maritieme editie, waardoor je niet alles opnieuw hoeft te verdienen.

Schepen verschillen veel van elkaar

Tijdens onze demo - de game is momenteel nog in de alpha-fase - zagen wij de schepen van twee landen: Japan en de Verenigde Staten. Wat ons opviel, is hoeveel deze boten qua uiterlijk wel niet met elkaar verschilden.
Zo hebben de Japanse boten een bruingelig uiterlijk, vanwege al het hout waarmee de zeevaartuigen van dat land bedekt zijn. Amerikaanse schepen zien er juist totaal anders uit, en zijn geheel gemaakt van een groen-achtig staal, waardoor ze eruit zien alsof ze gehuld zijn in een dun laagje roest.
Het is leuk om te zien hoe Wargaming de vaartuigen van elk land zo een eigen gezicht kan geven door de schepen cosmetisch sterk te laten verschillen. Het zorgt voor een mooi schouwspel als je in-game de verschillende typen boten door elkaar ziet varen.
World of Warships Rokende Boot

World of Warships lijkt een spetterend waterspektakel te worden

Hoewel wij alleen kort met de alpha-versie van World of Warships aan de slag konden, smaakt onze speelsessie naar meer. Wargaming heeft flink wat ervaring in het actie-MMO genre, en lijkt kwalitatief gezien door te gaan waar ze met World of Warplanes waren gebleven: het leveren van free-to-play multiplayer spektakel.