Bewust geen multiplayer in Wolfenstein: The New Order

Article
zondag, 31 augustus 2014 om 14:00
xgn google image
Een paar maanden terug verscheen Wolfenstein: The New Order voor current-gen, last-gen en de PC. Het was de eerste keer dat ontwikkelaar MachineGames met de franchise aan de slag ging, wat uiteindelijk een goede keuze bleek te zijn. De game deed het erg in de reviews - zoals in onze eigen recensie - en wist ook goed te verkopen. Tijdens de Gamescom spraken wij met Jens Matthies, creative director bij Machine Games, over de ontwikkeling van de shooter.
Een van de meest opvallende keuzes - zeker in de hedendaagse gamewereld - was die om Wolfenstein: The New Order geen multiplayer te geven. De meeste games die gericht zijn op een singleplayer verhaal krijgen toch nog een zweem multiplayer mee. Wolfenstein kreeg dit niet, en dat was een bewuste keuze volgens Matthies:

Gameplay erg belangrijk voor het verhaal

Daarnaast geeft Matthies aan dat de gameplay enorm belangrijk was voor het goed overbrengen van Wolfensteins verhaal. Volgens de creative director krijgt een verhaal zoveel meer betekenis als de gameplay goed is, en vice versa. Vooral de afwisseling tussen intense gameplay en intense dialogen waarin het verhaal wordt verteld, was erg belangrijk:
Wolfenstein: The New Order Nazi's

Veel features die uiteindelijk niet in de game zijn beland

Machine Games heeft tijdens de ontwikkeling veel geëxperimenteerd met hoe verschillende features geïmplementeerd zouden worden in de game. Matthies noemt als voorbeeld de manier hoe spelers health en armour oppakken in de game, en hoe hier een lange tijd naar gekeken is.
De ontwikkelaar keek namelijk naar een systeem waarin deze pakketten automatisch opgepakt zouden worden, of dat ze alleen te vinden waren op de lichamen van gedode vijanden. Hier is uiteindelijk niet voor gekozen, omdat Machine Games tijdens testsessies erachter kwam dat spelers hierdoor anders de game speelden. Matthies:

Wolftenstein zit (te) strak in elkaar

Hoewel het eindproduct erg goed ontvangen werd, zweette de ontwikkelaar peentjes tijdens het maken van Wolfenstein. De game zat namelijk zo strak in elkaar, dat wanneer een van de features zou wegvallen of niet goed zou werken, het spel als een kaartenhuis zou instorten.
Een voorbeeld dat Matthies noemt is dat het gooien van een granaat op dezelfde manier gebeurt als het selecteren van een wapen. Dat zorgt ervoor dat je soms een handbom werpt terwijl je alleen pistool wilt pakken. Omdat de game echter zo enorm strak in elkaar zat, was er geen andere mogelijkheid om dit op te lossen. Hierdoor moest Machine Games soms kiezen voor iets dat niet helemaal perfect werkte, omdat er geen betere oplossing was.

Wolfenstein: The New Order gaat verder?

Over een eventuele voorzetting van de game middels DLC houdt Jens Matthies zijn mond gesloten. De creative director laat weten dat er wel ideeën hiervoor zijn, maar dat hij hierover momenteel nog niets kan zeggen:
Wolfenstein: The New Order Gore

Populair Nieuws