Alles over de Ni No Kuni 2 release [Gespeeld op E3 2017]

Preview
maandag, 19 juni 2017 om 11:40
xgn google image
Het heeft even geduurd, maar binnenkort kunnen we eindelijk weer aan de slag met een nieuwe Ni No Kuni. Wij hebben deze prachtige JRPG al even aan de tand mogen voelen tijdens de E3. Lees hier alles over de Ni No Kuni 2 release!
Hoewel er al vier verschillende Ni No Kuni games bestaan (exclusief deze nieuwe titel), kennen we in het Westen alleen Ni No Kuni Wrath of the White Witch, die in 2013 uitkwam voor de PlayStation 3. De andere games in de reeks hebben de stap buiten Japan helaas niet weten te maken, maar binnenkort komt daar met Ni No Kuni 2 verandering in.
Net als de vorige Ni No Kuni kenmerkt ook dit deel zich door een prachtige visuele stijl die enorm doet denken aan een Ghibli-film. Dat is ook niet gek, want Yoshiyoki Momose, ex-studio Ghibli animator, keert opnieuw terug om te werken aan het design van de personages in de game. En dat is te zien, want Ni No Kuni 2 is een prachtige game.

Herover je koninkrijk

Ni No Kuni 2 vertelt het verhaal van Evan Pettiwhisker Tildrum, de jonge 'echte' koning van het land Ding Dong Bell. Hoewel hij de echte koning is, gaat het land gebukt onder een valse koning die de vorige koning (de vader van Evan) heeft vermoord. Evan wil zijn plek op de troon claimen, maar voor hij dat kan doen moet hij eerst een waardige koning worden: dit doet hij door een Trial of Courage te doorlopen.
Evan is hierbij natuurlijk niet alleen en krijgt hulp van twee andere helden: Roland, een bezoeker vanuit een andere wereld, en Tani, een lid van de Sky Pirates. Roland is op mysterieuze wijze in de wereld van Ni No Kuni terechtgekomen en is in zijn eigen wereld de president van een land. Hij ziet er niet zo oud uit, maar is in zijn echte wereld een stuk ouder en brengt daardoor een hoop wijsheid met zich mee; dit personage moet een meer volwassen invloed in de game brengen.
Tani is een roekeloze tomboy, die Evan de nodige ballen geeft. Waar Evan nog vooral bang en aarzelend is, zorgt Tani ervoor dat er daadwerkelijk dingen gebeuren. Deze drie personages bieden dus een gevarieerde mix die vooralsnog goed lijkt te werken.

Prachtige wereld

Tijdens het spelen van Ni No Kuni 2 voelt het eigenlijk aan alsof je zelf de regie uitvoert over een Studio Ghibli-film. De prachtige personages en omgevingen komen goed tot hun recht, zowel tijdens gevechten als tijdens cutscenes. Bovendien is Ni No Kuni 2 enorm kleurrijk. Je ziet het al aan de hoofdpersonages, maar ook andere personages en de omgevingen mogen hierbij genoemd worden.
Alleen tijdens het verkennen van de wereld zelf valt deze unieke stijl helaas deels weg. Wanneer je de wereld verkent, verandert namelijk het perspectief. Dan krijg je een meer top-down perspectief voorgeschoteld en veranderen de personages naar een chibi-achtig design. Dit is wat jammer, aangezien we dit stijltje wel kennen van andere JRPGs en juist die Ghibli-stijl zo prachtig en uniek is om aan te zien.

Combat verloopt lekker

Gedurende onze hands-on met Ni No Kuni 2 kregen we een baasgevecht voorgeschoteld, wat natuurlijk een van de beste manieren is om het combatsysteem even goed aan de tand te voelen. En we kunnen in ieder geval zeggen dat het goed in elkaar zit. Anders dan in het vorige deel beschikt Ni No Kuni 2 over een actief battle system, waarbij je niet door menu's hoeft te bladeren of op je beurt hoeft te wachten.
Je hebt de keuze uit long range, heavy of normale aanvallen. Bovendien zijn er de higgledies, die voor extra diepgang in de combat moeten zorgen. Deze wezentjes kan je gebruiken voor zowel aanval als support: zo kunnen ze jou en je teamgenoten voorzien van healing, maar kunnen ze ook tegen de vijand ingezet worden. Bovendien beschikken ze over speciale commands, waarbij bijvoorbeeld een vuurschild opgeroepen kan worden zodat je personage immuun is tegen vuur. Handig wanneer je het tegen een vurig monster opneemt!

Een stukje strategie

Ni No Kuni 2 biedt bovendien een feature die we niet vaak in andere JRPGs langs zien komen; de zogenaamde Kingdom Mode. Er werd tijdens de E3 nog weinig uit de doeken gedaan over deze modus, behalve dat Evan hierin zijn koninkrijk vanuit zijn kasteel beheert, waarbij keuzes gemaakt moeten worden.
Zo moeten inwoners aan het werk gezet worden door taken te verdelen. Door inwoners taken te geven, verdien je resources. Waar je deze resources precies voor kan gebruiken is nog niet helemaal duidelijk op dit moment.
Een ander element dat wordt bepaald door de grootte van je koninkrijk, is de kracht van Lofty. Lofty is een soort fee die je bijstaat en naast Evan, Roland en Tani een van de meest belangrijke personages is in de game. Na het doorlopen van het eerdergenoemde Trial of Courage vorm je een zogenaamde Kingsbond met Lofty om een echte koning te worden. Hierbij geldt: hoe groter je koninkrijk, hoe sterker Lofty is.

Een veelbelovende JRPG

Ni No Kuni 2 ziet er echt prachtig uit en is al met al zeker een JRPG om naar uit te kijken. De Ghibli-achtige visuele stijl, gecombineerd met diverse personages en een fijn gevechtssysteem vormen een mix die je niet snel vergeet. Het is alleen jammer dat de stijl tijdens het verkennen van de wereld opeens verandert, maar verder maakt Ni No Kuni 2 een enorm goede indruk.
Ni No Kuni 2 verschijnt op 10 november voor PlayStation 4 en PC.

Populair Nieuws