Metroid Prime Blast Ball Preview - Vermakelijk, maar weinig diepgang

Preview
zondag, 12 juli 2015 om 18:01
xgn google image
Nintendo gaf ons onlangs de kans om Blast Ball uit Metroid Prime: Federation Force te testen. Dit futuristische sportspelletje zorgde voor een behoorlijk intense ervaring. We vertellen je er alles over in deze Metroid Prime Blast Ball preview!
De status van Blast Ball was een tijdje erg onduidelijk. Het spelletje werd voor het eerst onthuld tijdens de Nintendo World Championships (gewonnen door John Numbers), maar bleek tijdens de E3 geen zelfstandige game te zijn.
In plaats daarvan is Blast Ball een onderdeel van Metroid Prime: Federation Force, dat losstaat van het verhaal. Feitelijk is het een soort voetbal met mechs, waarbij je een bal met energiewapens in het doel van je tegenstanders moet schieten.
Metroid Prime Blast Ball Preview

Simpel concept

Eerst maar het goede nieuws: dit concept is zo simpel dat je Blast Ball meteen kunt spelen. Het is direct duidelijk wat je moet doen en het is erg bevredigend wanneer je erin slaagt de bal langs je tegenstanders te krijgen.
In Blast Ball kunnen twee tot vier spelers in hun mechs tegen elkaar spelen, wat soms tot heerlijk chaotische taferelen leidt. Wanneer iedereen op de bal schiet, zul je jezelf slim moeten positioneren om de bal de gewenste richting op te sturen.
Daarmee krijgt dit eenvoudige spel toch nog behoorlijke diepgang. Je kunt schoten opladen om de bal harder te raken en ook power-ups gebruiken, waarmee je tegenstanders bijvoorbeeld tijdelijk uit hun mechs kunt gooien.
Metroid Prime Blast Ball Preview

Breekbare mechs

Dan het slechte nieuws: hoewel Blast Ball soms lekker hectisch kan zijn, kan het tempo ook heel laag liggen. Als iedereen vanuit tegengestelde richtingen de bal onder vuur neemt, zal deze bar weinig bewegen.
Ook moet je oppassen dat de bal niet tegen je mech aangeschoten wordt, omdat deze anders schade oploopt en kapot kan gaan. Met voorwerpen op het speelveld kun je schade herstellen, maar dat moet je snel doen.
Mechs gaan namelijk al vlug kapot, waarna je even moet wachten op een vervanger. Dat vertraagt het spel. Daarnaast is het raar om een mech te gebruiken voor een sport waarbij deze zo eenvoudig uit elkaar valt.
Metroid Prime Blast Ball Preview

Locken en knallen

Een medewerker van Nintendo vertelde ons dat de besturing in Blast Ball ook gebruikt zal worden in de verhaalmodus van Federation Force. Dat heeft voordelen, maar we zagen ook een paar belangrijke nadelen.
Met de L-knop op de Nintendo 3DS kun je locken op een doelwit, waardoor je dit blijft volgen en en je wapen hier altijd op gericht is. Dat werkt prima. Mocht je vrijer willen richten, dan kan dat met de R-knop en de gyroscoop.
Door de R-knop ingedrukt te houden en je 3DS te bewegen, kun je rondkijken. De vraag blijft wel of je constant met je handheld wil zwaaien. Metroid Prime Hunters, waarin je met het touchscreen kon richten, was in dat opzicht praktischer.
Metroid Prime Blast Ball Preview

Snel draaien

De camera werkt sowieso niet ideaal. Hoewel je deze met de C-stick op de New Nintendo 3DS kunt besturen, hebben oudere 3DS-modellen dit voordeel niet. Daardoor wordt het lastig om snel op een doelwit achter je te schieten.
Wel kun je locken om snel te draaien en de bal in je vizier te krijgen. Maar als je in de verhaalmodus met meerdere vijanden wordt geconfronteerd (en die kans zit er dik in), kan het moeilijk worden om te locken op de juiste vijand.
Er zitten dus nog wat haken en ogen aan de snelheid en nauwkeurigheid van de camera. Voor een Metroid Prime-game vol shooterelementen is dat een groot probleem. We hopen dan ook dat hier nog aan gewerkt wordt.
Metroid Prime Blast Ball Preview

Metroid Prime Blast Ball preview: tipje van de sluier

Metroid Prime Blast Ball als afzonderlijke game previewen is niet eenvoudig, aangezien het bedoeld is als een extra modus in Federation Force. Blast Ball is leuk voor korte, hectische potjes, maar mist te veel diepgang om een volwaardige game te zijn.
Als vooruitblik op de Federation Force-gameplay slaagt Blast Ball stukken beter. Het locken (in elk geval bij een enkel doelwit) werkt perfect en het schieten zelf (met snelle of opgeladen schoten) is typisch Metroid.
Federation Force zal een hoop mensen moeten overtuigen, maar Blast Ball slaagt daar maar gedeeltelijk in. We zijn blij met dit tipje van de sluier, maar we hopen wel spoedig een echte Federation Force-demo te kunnen testen.

Populair Nieuws