LittleBigPlanet Preview

Preview
woensdag, 08 augustus 2012 om 17:30
xgn google image
Op 19 september is het zover, dan ligt LittleBigPlanet voor de Vita in de winkels. Van de succesvolle en uiterst schattige franchise verschenen eerder al twee delen op de PlayStation 3. Ontwikkelaar Double Elevent hangt niet lui achterover, maar brengt in september een gloednieuwe platform game naar de Vita.
LittleBigPlanet draait allemaal om de hoofdpersoon 'Sackboy'; dit stoere mannetje met een hoog knuffelgehalte gaat op avontuur in een nieuw deel. Je wordt meteen bij de hand genomen door kolonel Flounder en vanaf dan kan het verhaal van Carnivalia starten.
De game zal een spelduur kennen die gelijk staat aan de vorige games op de PlayStation 3. Er zijn zes werelden, waarvan één als het ware een aparte modus betreft met kleine arcadegames. De hoofdlijn bevat dus vijf werelden, waarvan de eerste, 'La Marionetta', uitgebreid onder de loep is genomen voor deze impressie.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wauw, Double Eleven, wat een decor is er neergezet waarin de speler zich meteen mag begeven. Het is een kermisachtige setting, die past in het verhaal dat Sackboy moet doorlopen, dat bovendien ondersteund wordt door zeer vrolijke en passende muziek. Elke speler met een beetje gevoel kan niet anders dan glimlachen; glimlachen zoals Sackboy dat zelf zo mooi kan doen. LittleBigPlanet begint zo tof, dat je beseft niet een port in handen te hebben, maar met een gloednieuwe game en daardoor verlang je vanaf seconde één naar meer.
Zeer prettige besturing
Hoe dan ook, wat je je als gamer meteen afvraagt en af móet vragen is hoe de besturing geregeld is in LittleBigPlanet, iets dat toch wel essentieel is op de Vita. Immers maakt deze handheld gebruik van besturingsgevoelige opties die de PlayStation 3 niet kent. Maar niets anders dan lof en complimenten voor de manier waarop LittleBigPlanet gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden. Regelmatig zullen objecten verschoven moeten worden met het touchscreen aan de voorzijde van de handheld. Stel je wilt rechts in het scherm naar een hoger plekje komen, dan zul je eerst een blokje moeten pakken waar je op kunt staan. Het is een bediening van een paar seconden met de duim en hoppakee: het blokje staat op de gewenste plaats. Die besturing is uitermate fijn.
Behalve dat de voorzijde van het touchscreen gebruikt wordt, wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van het touchscreen aan de achterzijde van de Vita. Gelukkig is er een duidelijk onderscheid gemaakt in het spel: bij blauwgekleurde blokken dien je het touchscreen van de voorkant te gebruiken, bij groen de achterkant. Zeer leuke puzzels spelen in op die mogelijkheden van de Vita. Zo zul je op een bepaald punt naar een hoger geleden plaats moeten, maar kun je niet meteen omhoog. Het enige wat op de grond staat zijn blokken. Aan jou de taak om dan blauwe en groene blokken te gebruiken, ofwel de voor- en achterzijde van het touchsreen wordt om en om gebruikt.
Er kan niet anders geconcludeerd worden dan dat de besturing van al die soort puzzels zeer fijn is. En ook de puzzels zelf zijn leuk om te doen. Er is slechts één minuscuul nadeel aan de achterzijde van het touchscreen en dat is dat je tijdens het vastpakken van de Vita altijd wel wat vingers aan de achterkant hebt zitten. Daardoor licht er voortdurend een groene cursor op het Vita-scherm op, terwijl je dan helemaal niet hoeft te puzzelen. Soms is het storend om steeds iets groens in beeld te zien, maar het is niet echt een optie om de Vita anders vast te pakken.
Hoe dan ook, de besturing is over het algemeen zeer prettig. Op veel momenten is die zelfs fijner dan op de PlayStation 3, alsof het allemaal net iets beter werkt en er sneller gereageerd wordt. Voor de rest is de game voor LittleBigPlanet fans een feest van herkenning. Net zoals in deel één en twee doorloop je puzzels waarbij je ondertussen steeds allerlei stickers oppakt, zodat je later van alles aan je Sackboy kunt veranderen. Zo kun je je Sackboy zeer uitgebreid aanpassen: een nieuw kapsel, een nieuw broekje, een nieuwe bril en nog veel meer. De mogelijkheden zijn enorm.
Feest van herkenning
Ook zul je in de levels veel herkennen uit LittleBigPlanet 2. Bepaalde constructies van levels in de Vita-versie gebruiken elementen die je al eerder hebt gezien. Zo zul je vijanden tegenkomen die een 'knop' op zich hebben waar je op zal moeten springen om ze te verslaan. En je hebt blokjes om op te springen om vervolgens omhoog te veren. Is dit erg? Nee, absoluut niet. Juist die elementen die zich al zo fijn lieten bedienen, zien we weer terug. Daarnaast weten we hoe creatief de LittleBigPlanet games zijn en wat dat betreft hoe je niet bang te zijn dat je eenzelfde LittleBigPlanet speelt. Althans, dit geldt voor de wereld die we getest hebben. Hoe dit voor de gehele game is, valt nu nog niet te zeggen. Voor de eerste wereld geldt in ieder geval dat deze fris en nieuw oogt met veel allerlei elementen die je nog niet eerder hebt gezien.
Voor deze impressie is een versie gespeeld van LittleBigPlanet die nog niet volledig af is. Daardoor kon het online gedeelte nog niet getest worden. LittleBigPlanet zal uiteraard een co-op ondersteuning kennen en in de diverse levels hebben we dan ook al puzzels gezien die deze functie ondersteunen. Het is taak om dat later onder de loep te nemen. Wel was het mogelijk om levels te creëren, iets waar de serie zo bekend en geliefd om is. Voor de Vita-versie geldt dat je sowieso je creaties weer uit de fles kunt halen.
Glimlach van oor tot oor
Op 19 september ligt de game in de winkels. Tegen die tijd testen we het hele spel nog eens voor jullie. Het is nog even afwachten of elke wereld even leuk is. Maar als de gehele game zo tof is als wat we nu getest hebben, kan nu alvast geconcludeerd worden dat er een platformer aankomt van formaat, eentje waar je U tegen zegt. LittleBigPlanet oogt fris en inventief. En zeg nou zelf: droomden we er allemaal niet al eerder van om Sackboy bijna letterlijk te kunnen aanraken?