Knack Preview - Op trollenjacht!

Preview
zaterdag, 15 juni 2013 om 00:34
xgn google image
Toen de PlayStation 4 werd aangekondigd, kregen wij een aantal erg mooie games te zien. Met Killzone: Shadow Fall kunnen wij binnenkort heerlijk knallen en met Drive Club kunnen we gezamenlijk scheuren over de racebaan. Dit zijn vrij realistische games, en PlayStation fans zijn wellicht opzoek naar een fantasierijker avontuur. Zowel Naughty Dog als Insomniac zijn tegenwoordig bezig met het shooter-genre. Een nieuwe Jak & Daxter of Ratchet & Clank zit er dus niet in. Gelukkig kwam er een andere kleurrijke game langs, Knack. Kan deze platformer het verlangen naar de eerdergenoemde games doen verdwijnen?
De E3 staat natuurlijk helemaal in het teken van de next-gen consoles. Games voor de PlayStation 4 en Xbox One waren op meerdere locaties speelbaar. Wij gingen langs bij Sony Europa om een kijkje te nemen in de keuken van meerdere PlayStation 4 titels, waaronder Knack. Een lange rij stond er niet bij deze titel, dus wij konden op ons gemak de vrij uitgebreide demo spelen.
Uitermate simpel
Terwijl er bij de meeste games op de E3 een ontwikkelaar staat om uit te leggen hoe een game werkt, was dat bij Knack niet het geval op het moment van spelen. Dat is ook helemaal geen probleem, want Knack is ontzettend makkelijk te begrijpen. Vrij intuïtief heb je al snel door hoe je het vreemde wezen Knack kan besturen. Met de linkerstick kun je rondlopen, je kunt twee keer springen, met de rechterstick kun je tegenstanders ontwijken. Klappen uitdelen bestaat uit simpelweg button mashen. Je zal misschien niet doorhebben hoe de speciale moves werken, maar dat wordt gelukkig op het scherm uitgelegd.
Door de simpelheid van de besturing zal je het spel al snel onderschatten. Dat is niet zo slim, want de game biedt toch enige uitdaging. Direct aflopen op je vijanden is geen goed idee, want de vijandige trollen gooien constant projectielen op je af. Ontwijken is een must, want na ongeveer drie keer geraakt te worden is het game over en mag je lekker opnieuw beginnen. Als je het ontwijken eenmaal doorhebt, is het echter wel vrij makkelijk om het spel met succes te doorlopen. De game is moeilijk genoeg om ervoor te zorgen dat je je aandacht erbij houdt, maar niet zo moeilijk dat je kunt spreken van een intense ervaring.
Heel veel deeltjes
Knack is een soort 'dikwenkbrauwig' monster gecreëerd uit oude magische relieken. Hij bestaat uit allerlei losse zwevende deeltjes die samen een gedaante vormen. Met de kracht van de PlayStation 4 is het mogelijk om een groot aantal bewegende deeltjes op het scherm te toveren. Knack bestaat zelf uit deeltjes en kan groter worden en veranderen door objecten uit zijn omgeving te absorberen. Met zijn speciale vaardighede kun je een tornado vormen van deeltjes, waardoor de levensbalken van je vijanden snel afgeschoren worden.
Ondanks alle deeltjes is Knack niet bepaald technisch hoogwaardig. De game ziet er toch iets minder indrukwekkender uit dan andere next-gen titels die wij gespeeld hebben en ook de framerate doet het minder goed. De graphics zijn leuk en bevatten veel kleur, maar de omgevingen zijn niet memorabel. Om een mooie game te maken zijn er details nodig, maar in deze game zie je overal dezelfde objecten en is alles ontzettend simpel.
Geen variatie
Knack wordt veelal een platformer genoemd - zo ook in deze impressie - maar eigenlijk daar klopt weinig van. Om rond te komen moet je heel veel lopen. Af en toe is het nodig om te springen of dubbel te springen, maar hier zit geen uitdaging of lol in. Het is ook waardeloos dat Knack geen randjes kan vastpakken, want dit was een handige functie geweest die toch zorgt voor enige interactie met de omgeving. Wij hebben tijdens de demo met meerdere varianten van Knack gespeeld. Er was een gewone Knack, een ijzige Knack, een mini-Knack en een reuzen-Knack. Allemaal spelen ze iets anders, maar na vijf minuten heb je alles van het karakter gezien en slaat de verveling toe.
Cartoony games zijn meestal niet alleen leuk vanwege de gameplay, maar ook de interactie tussen karakters. Knack heeft blijkbaar een plot over trollen die tot leven zijn gewekt, waardoor het aan Knack is de mensheid te redden. Af en toe zijn er menselijke karakters te zien die achter Knack aanlopen, maar de demo heeft geen cut-scenes waardoor wij niets van het verhaal hebben gezien. Daarom heeft Knack nog potentie, want het verhaal zou ons nog altijd kunnen overhalen de game menig avondje te spelen.
Filmgame zonder film
Wij kunnen nog niet oordelen over Knack, want wij hebben simpelweg niet genoeg gezien en gespeeld om een duidelijk idee te krijgen van wat deze game ons precies gaat brengen. Vooral op het gebied van verhaal kan de game ons nog verassen, want naast de trailers hebben wij daar niets van gezien. Toch moeten wij voorlopig concluderen dat het onze verwachting is dat Knack geen topper zal worden. Het gebrek aan diepgang, variatie en de technische nalatigheid zorgen ervoor dat Knack lijkt te streven naar een tyische 'filmgamekwaliteit'. Dat is gek, want de held zal helemaal niet verschijnen op het witte doek!

Populair Nieuws