Forza Motorsport 5 Preview - Next-gen racen

Preview
zaterdag, 15 juni 2013 om 00:15
xgn google image
Sinds de komst van Forza Motorsport in 2005 werkt Turn 10 Studios hard aan het maken van dé ultieme racegame. Om het jaar levert de studio een nieuw schijfje aan het publiek en steeds weer is er vooruitgang gemaakt. Eind dit jaar zullen we het resultaat zien van de afgelopen jaren hard werk met Forza Motorsport 5.
Racegames worden altijd gebruikt om de grafische kracht van een console te tonen. Immers zijn gesloten circuits, flink wat mooie bolides en grote snelheden ideale factoren om te stralen met grafische pracht. De Forza serie staat er dan ook om bekend steeds weer het grafische aspect naar een hoger niveau te tillen. Zo zal dit ook het geval zijn met deeltje vijf, dat bij de lancering van de Xbox One dé racetitel voor de console moet worden.
En dat het grafisch goed in orde is, dat viel te zien op de E3 van 2013. Microsoft en Turn 10 pakten groots uit met de titel, waarbij ook een samenwerking met McLaren nog eens werd benoemd. Dit zien we dan ook terug in de McLaren P1 die trots op het hoesje van de game pronkt. En met dat soort wagens zul je in Forza 5 dan ook aan de slag gaan. Al moet je, net als in alle vorige delen, ook de wat minder snelle wagens voor lief nemen om je een weg omhoog te klimmen in het racewereldje.
Zelflerende A.I.
Dat zal dit keer nog lastiger worden, als we de grote woorden van de ontwikkelaar op het gebied van A.I. moeten geloven. De A.I. zal zichzelf constant verbeteren door jouw rijgedrag in de gaten te houden. De manier waarop jij over het circuit racet vertelt de game over jouw rijstijl, waarop de A.I. dan weer kan inspelen. Maak je regelmatig smerige inhaalmanoeuvres in de bochten, dan zullen de tegenstanders dat na enkele races doorhebben en hierop anticiperen. Dit zelflerende systeem wordt door Turn 10 ‘Drivatar’ genoemd, een rijdende avatar voor jouw Forza ervaring.
Echter houdt het Drivatar concept daar niet op. Omdat de Xbox One constant in verbinding staat met Xbox Live, zal jouw Drivatar simpelweg verder racen terwijl jij niet eens aan het gamen bent. Deze zal het opnemen in de ‘cloud’ tegen jouw echte vrienden en hun eigen Drivatars. Kom je vervolgens thuis en start je je Xbox One op, dan heeft jouw Drivatar flink wat werk verricht en punten voor je gescoord. Hoe beter jij zelf bent, hoe beter jouw Drivatar wordt en hoe meer tegenstanders hij op zichzelf kan verslaan.
Mooier, beter, realistischer
Helaas is een korte demo op een beurs als de E3 te weinig om het hele Drivatar verhaal aan de tand te voelen, maar het concept klinkt wel indrukwekkend. Even indrukwekkend is het grafische gedeelte van Forza 5. De Xbox One is een stuk krachtiger dan de huidige generatie spelcomputers, en dat is goed te zien. Auto’s glimmen als nooit tevoren, circuits worden perfect in beeld gebracht en publiek staat op de tribunes te juichen wanneer je met grote snelheid voorbij raast.
Maar in een racegame draait het niet alleen om mooie plaatjes, hoe de auto’s rijden is nog stukken belangrijker. Turn 10 heeft daarin de afgelopen jaren zichzelf al bewezen en zet deze lijn voort. Daarbij maakt de ontwikkelaar haar spellen ook toegankelijk voor de gamers die niet de allergrootste uitdaging zoeken. Dingen als onder andere een aangegeven perfecte lijn, hulp bij het sturen en remmen en een terugspoelfunctie zorgen ervoor dat iedereen zo kan instappen. Gelukkig voor de echte racefanaten kan dit alles gewoon uitgezet worden, waardoor elke bocht een uitdaging vormt, en je natuurlijk meer punten verdient met je races.
Waardige opvolger
Forza Motorsport 5 trekt de lijn voort die de serie in 2005 begon. Mooiere graphics, een nog realistischer wegligging, een nog meer geavanceerde A.I., het zijn verbeteringen die niet niet de grootste verrassing vormen, maar die zeker wel welkom zijn. Dat maakt de nieuwe Forza misschien niet tot de meest spannende en vernieuwende launchgame voor de Xbox One, maar zeker wel een titel die de Forza naam waardig is.

Populair Nieuws