F.E.A.R. 2: Project Origin Preview

Preview
door Koen
maandag, 22 december 2008 om 17:30
xgn google image
Het tweede deel van F.E.A.R. 2 moet nog spectaculairder worden met vele vernieuwingen. Maar blijft de angst factor in dit nieuwe deel net zo hoog als in het eerste deel?
Verhaal
Het tweede deel van de horrortitel F.E.A.R., F.E.A.R. 2: Project Origin begint zo'n 30 minuten voor het einde van het eerste deel. Je speelt als Michael Becket, die met een Special Forces team op routinemissie is, wanneer de stad Aubum wordt getroffen door een bovennatuurlijke explosie. Het angstaanjagende meisje heeft namelijk haar woede over de stad uitgeroepen, waar nu complete chaos heerst. Het team zal tegen vijandelijke troepen en het bovennatuurlijke moeten vechten. Dit terwijl ze wanhopig naar een manier zoeken om Alma te stoppen en te ontdekken tegen welke mysterieuze krachten ze het moeten opnemen, voor het te laat is.
F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63220 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63234 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63240
Grote, open omgevingen
In tegenstelling tot het eerste deel zal er nu meer actie in grote open ruimtes plaatsvinden. In dit soort open ruimtes kun je goed gebruik maken van een nieuw item in het tweede deel: de Mech bots. Dit zijn robots waarin jij kunt plaatsnemen om zo je vijanden te beschieten. Dit grote apparaat kan echter ook kapot gaan, je zult dus moeten oppassen dat je je niet te veel in vijandelijk vuur positioneert.
Grafisch in orde
Grafisch ziet de game er geweldig uit, de special effects en granaatinslagen zien er geweldig uit. Je zult een hele verbetering van de grafische aspecten ten opzichte van de vorige game merken. Wat de angstfactor natuurlijk bevordert, het is namelijk enger wanneer je aangevallen wordt door een goed uitgewerkte vijand dan door een vijand die er niet goed uitgewerkt uitziet wordt.
F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 58775 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63224 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 55748
Angstaanjagend geluid
Daarbij speelt geluid ook een grote rol in een horrortitel. Het geluid en de muziek in F.E.A.R. 2 zijn zo goed uitgewerkt dat je het al hoort aankomen wanneer er iets niet pluis is. De combinatie van de geweldige graphics en het mooie geluid zullen de angst momenten in de game goed doen. Allereerst hoor je iets, maar je weet niet wat, daarna komt er ineens een vijand om de hoek waardoor je goed schrikt. De goede graphics en het mooie geluid spelen natuurlijk ook een grote rol in de gameplay van de game.
Verbeterde AI
De ontwikkelaar van F.E.A.R. 2 heeft de AI voor het tweede deel verbeterd. Zo zullen de vijanden zich iedere keer op een andere plaats bevinden wanneer jij het level opnieuw opstart. Ook zullen de vijanden je uit je schuilplaats proberen te lokken of zelf een schuilplaats zoeken. Daarbij zul je met de hulp van team genoten de strijd aangaan. Je hoeft dus niet langer alleen te strijden.
F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 55750 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63248 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63222
Schuilen
Wanneer je tegenstanders de mogelijkheid hebben een item uit de omgeving te gebruiken om achter te schuilen, heb jij dat natuurlijk ook. In F.E.A.R. 2 kun je veel dingen in je omgeving gebruiken om te schuilen. Daarbij heb je ook de mogelijkheid een omgevallen kast, die voor een deur staat, weg te duwen om zo toch door de deur te kunnen. Wanneer je dus denkt niet weg te komen uit een ruimte, probeer eens een kast aan de kant te duwen, misschien dat er wel een opening achter zit!
Conclusie
Al met al lijkt het erop dat Monolith Productions een waardige opvolger van F.E.A.R. 2 aan het maken is. De angstwekkende momenten zitten weer volop in de game. De Mech bots zorgen voor een heel nieuwe gameplay binnen de game. Toch zal de angst factor met deze Mech bots in grote, open gebieden iets omlaag gaan, of Monolith Productions moet nog met een oplossing komen om de spanning er in te houden. De angst factor zal vooral) in de kleinere ruimtes weer erg hoog zijn, misschien zelfs hoger als in het voorgaande deel. We wachten 2009 af!