Dragon Ball FighterZ hands on - Beta uitgebreid getest

Preview
vrijdag, 19 januari 2018 om 15:44
xgn google image
Met Dragon Ball FighterZ lijken we de perfecte fighting game voor de franchise te krijgen. Niet langer schoppen, slaan en schieten we vijanden tot pulp in een third-person perspectief zoals van Xenoverse. In plaats daarvan krijgen we tag team gevechten in 2,5D, waarover meer in deze Dragon Ball FighterZ hands on!
De Dragon Ball franchise stond altijd al in het teken van kont schoppen. Zowel in de manga, anime en games stonden de gevechten tussen goed en kwaad centraal en dat leidde meer dan eens tot de vernietiging van een planeet. Allemaal mogelijk door de buitengewone krachten van een paar vurige individuen.
Dragon Ball FighterZ hands on

Precies zoals de anime

In Dragon Ball FighterZ komt die explosiviteit perfect naar voren. Gevechten zijn enorm intens en snel, zonder dat je de actie op het scherm uit het oog verliest. Ontwikkelaar Arc System Works heeft duidelijk goed gekeken naar hoe gevechten er in Dragon Ball Z en Super uit zien, want de gelijkenissen met de anime zijn erg sterk.
Dat komt onder andere door het bijzondere 2,5D perspectief. De ontwikkelaar heeft hier in het verleden al mee geëxperimenteerd en dat resulteerde in een aantal opvallende games zoals Guilty Gear XDR Revelator en BlazBlue: Central Fiction. Met Dragon Ball FighterZ ziet alles er nog weer een stukje beter uit.
De personages lijken rechtstreeks uit de anime gestapt en ogen ontzettend authentiek. Dat geldt niet alleen voor de bekendste namen zoals Goku en Vegeta, maar ook voor Yamcha of de pas onthulde Android 21. Werkelijk alles en iedereen barst van de details, van Krillins originele stem tot aan de rare danspasjes van de paarse Captain Ginyu. Bovendien ondersteunt de game een 4K resolutie, waardoor de cel shaded visuals er haarscherp uitzien.
Dragon Ball FighterZ hands on

Toegankelijke combat

De gelijkenissen met de anime zijn niet alleen tot de graphics beperkt, want ook de aanvallen, houding van de vechters en animaties kloppen. In eerste instantie zul je er misschien aan moeten wennen, want Arc System Works heeft deze expres wat houterig gemaakt. Na een aanval blijf je soms kort stilhangen zoals bij stop-motion tekenfilms, waardoor je het gevoel krijgt naar een aflevering uit Dragon Ball Super te kijken. Denk dus niet dat de game op maar 10 frames per seconde draait, want het is bewust zo gedaan en de besturing is juist erg soepel.
Met Dragon Ball FighterZ wilde de ontwikkelaar een toegankelijk vechtsysteem introduceren. Je hoeft dus niet talloze combo’s uit je hoofd te leren zoals bij Tekken of Mortal Kombat het geval is. In plaats daarvan leer je aan de hand van de tutorials de besturing, die eigenlijk behoorlijk eenvoudig is. Met een uurtje oefenen heb je het meeste eigenlijk al onder de knie.
Dragon Ball FighterZ hands on
Aan de ene kant voelt dit bevrijdend, want je kan gelijk de meest brute aanvallen loslaten op je tegenstander. Aan de andere kant kan het wel eens een beperking gaan worden. Hoeveel diepgang is er te vinden? Als je niet zoveel combinaties uit kunt voeren bestaat de kans dat het snel repetitief gaat worden.
Toch was er tijdens de beta nog absoluut geen sprake van. De aankleding maakt veel goed en er zitten tenminste 21 verschillende personages in de uiteindelijke game, waarvan we er elf hebben kunnen uitproberen in de beta. Goku, Vegeta en Gohan hebben meerdere vormen waaruit je kunt kiezen waardoor het aantal op 24 komt te liggen.
Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl en superaanvallen. In principe komen veel combo’s op hetzelfde neer, maar de afwisseling in vechters is wat de cocktail extra smaak geeft. De gevechten zijn bovendien in tag teams van drie man, waarbij je mogelijkheid hebt om assists uit te voeren en tussentijds te wisselen.
Dragon Ball FighterZ hands on

Lijkt van bescheiden formaat

Toch blijft de indruk bestaan dat de game enigszins beperkt is, ware het niet dat het vechtsysteem diepgaander zou zijn. Tekken 7 heeft een uitgebreidere lijst aan combo’s en 34 personages. Het vormt wellicht toch een smetje op een verder sterke ervaring. Of er uiteindelijk meer personages en aanvallen worden toegevoegd is nog niet duidelijk, maar gezien uitgever Bandai Namco om de zoveel tijd een nieuwe aankondiging doet in aanloop naar de release lijkt het ons niet onwaarschijnlijk.
Hoe zit het dan met de modi? Er is net als in voorgaande Dragon Ball games naast de multiplayer weer een storyline aanwezig. Ditmaal moeten Goku en zijn vrienden een leger aan superandroids stoppen die op henzelf lijken. Het verhaal is onderverdeeld in drie hoofdstukken: de Super Warriors Arc, de Super Villain Arc en de Android Arc die je door de ogen van respectievelijk Goku, Frieza en Android 18 beleeft. Deze modus zat overigens niet in de beta.
Het creëren van een eigen personage lijkt met FighterZ ook verdwenen. In beide Xenoverse games kon je nog een eigen saiyan, mens, namekian of andersoortige held maken met uitgebreide aanpassingsopties. Dragon Ball FighterZ lijkt een dergelijke modus niet te hebben en plaatst je puur in de schoenen van de bestaande personages.
Dragon Ball FighterZ hands on

Dragon Ball FighterZ hands on - Wellicht de beste Dragon Ball vechtgame

Dragon Ball FighterZ lijkt een sterke vechtgame te worden die fans van de franchise én het genre zeker zullen waarderen. De bekendste personages zijn erbij, allemaal met eigen aanvallen, en ook de sfeer is dik in orde door de 2,5D visuals en animaties. Het is alsof je naar een aflevering uit de anime kijkt, maar dan in Full HD of zelfs 4K resolutie.
Toch lijkt de content wat magertjes, want de combo's ken je na een tijdje wel uit je hoofd en omdat deze ook bij elk personage min of meer hetzelfde zijn kan het op den duur repetitief worden. De assists en wissels moeten tijdens de tag team matches voor wat extra afwisseling en tactiek zorgen, maar of dat genoeg is vragen we ons af. Toch mogen we zeker niet klagen over de voorlopige indruk, want al met al lijkt Dragon Ball zijn beste vechtgame tot nog toe te hebben gevonden!