Destiny 2 gameplay hands-on [Gespeeld op E3 2017]

Preview
zondag, 18 juni 2017 om 12:52
xgn google image
Na drie jaar zoet te zijn geweest met Destiny, kunnen fans vanaf september met een nieuw avontuur aan de slag in de vorm van Destiny 2. De game bouwt verder op het vorige deel, maar moet wel een hoop vernieuwingen brengen. Wij hebben de Destiny 2 gameplay al even onder handen genomen op de E3!
Tijdens onze hands-on met de crucible, oftewel de PvP modus van Destiny, kregen we nieuwe map en spelmodus voorgeschoteld. De nieuwe map speelt zich op de aarde af, in een van de vele geruïneerde steden die de wereld sieren. De nieuwe modus draagt de naam Countdown en is opgebouwd uit zes verschillende rondes, die elk een paar minuten duren. De teams wisselen per ronde van objective, waarbij de twee charges die over de map verspreid zijn verdedigd dan wel opgeblazen moeten worden.
Op de volgende pagina's lees je meer over de nieuwe Countdown modus in Destiny 2. Lees dus snel verder!

Een potje Countdown

Bovendien is het mogelijk een ronde vroegtijdig te eindigen door alle vijandelijke spelers om te leggen. Mocht het nodig zijn, dan kan je jouw teamgenoten weer oplappen, aangezien revives mogelijk zijn in deze modus; goed samenwerken is dus letterlijk van levensbelang.
Je kan je hierbij wel afvragen in hoeverre dit ten koste gaat van het objective; spelers van PvP modi hebben er wel vaker een hand van om van iedere modus een Team Deathmatch te maken. Hierdoor zou deze nieuwe modus misschien kunnen eindigen als een soort Team Deathmatch, aangezien spelers dan alleen focussen op het omleggen van de vijandelijke spelers en de charges links laten liggen. Maar dat weten we natuurlijk pas wanneer Destiny 2 daadwerkelijk in de schappen ligt.

Voelt heerlijk vertrouwd aan

Tijdens het spelen van Destiny 2 valt op dat eigenlijk bijna alles in de game heerlijk vertrouwd aanvoelt. Fans van de originele game hoeven zich dus geen zorgen te maken over onnodige, ongewenste aanpassingen. Bungie is natuurlijk al drie jaar bezig met het continu updaten van Destiny, waarbij er steeds wordt geluisterd naar de feedback van fans. Het lijkt er dus op dat de ontwikkelaar met Destiny 2 haar weg heeft gevonden en meteen bij release een product neer kan zetten waar fans tevreden mee zullen zijn.
Het enige punt waar je vraagtekens bij kan zetten, is in hoeverre Destiny 2 dan wel vernieuwing biedt. Zo speelden wij de Destiny 2 crucible hands-on met een Hunter die als subclass de Gunslinger had. We waren uitgerust met Trip Mines en de Golden Gun super ability.
Stuk voor stuk abilities die allemaal al in de originele game zaten dus. Ook liepen we bijvoorbeeld een Titan Striker tegen het lijf. Maar gelukkig biedt Destiny 2 wel afwisseling in de personages met de introductie van nieuwe subclasses; zo zagen we ook een Warlock Dawnblade langskomen. En het is nog maar de vraag of het erg is dat er niet heel veel op de schop gaat; Destiny is inmiddels uitgegroeid tot een product dat gevormd is door feedback vanuit de hechte community.

Veranderingen in de gameplay

Nu wil dit niet zeggen dat er niks veranderd is in Destiny 2. Zo hebben we natuurlijk al de hierboven kort besproken nieuwe subclasses langs zien komen, maar er waren meer veranderingen te bespeuren tijdens de Destiny 2 crucible hands-on. Zo is er nu aan de bovenkant van het scherm een balk te vinden, waarop zowel jouw teamgenoten als de vijanden afgebeeld staan door middel van kleine icoontjes.
Zo kan je in één oogopslag zien hoeveel teamgenoten er nog in leven zijn en wie er super charged zijn. Dit is te zien voor zowel vriend als vijand. Wel handig natuurlijk; mocht het hele vijandelijke team super charged zijn, dan weet je dat het oppassen geblazen is.
Daarnaast is het wapensysteem op de schop gegaan. In plaats van primary, special en heavy wapens, zijn de wapens nu onderverdeeld in kinetic, energy en power wapens. Als kinetic wapen waren we uitgerust met een Auto Rifle, ons energy wapen was een Scout Rifle en het power wapen was een Grenade Launcher, een nieuwe wapensoort in Destiny 2. Bovendien kregen we veel sneller in het potje toegang tot power ammo; waar je in Destiny pas na zo'n vijf minuten toegang tot heavy ammo kreeg, verscheen de power ammo al na ongeveer dertig seconden.

Smaakt naar meer!

We hebben helaas nog maar één potje van deze nieuwe Destiny 2 crucible modus kunnen spelen, maar het smaakt zeker naar meer. Destiny 2 voelt heerlijk vertrouwd aan voor fans van het eerste uur en voert waar nodig verbeteringen door. De nieuwe Countdown modus staat garant voor een hoop snelle, typisch Destiny actie.
We kunnen dan ook niet wachten tot we met de volledige Destiny 2 crucible en alle andere features aan de slag kunnen gaan wanneer de game op 6 september verschijnt. Gelukkig kunnen we daarvoor nog even aan de slag met de open beta, die in juli te spelen zal zijn.
Destiny 2 verschijnt op 6 september voor Xbox One en PlayStation 4. De game komt op 24 oktober uit voor PC.