Dead Space 3

Preview
donderdag, 08 november 2012 om 17:00
xgn google image
Op de afgelopen Gamescom gingen wij al een keer met Dead Space 3 aan de slag. De singleplayer werd uitgebreid aan de tand gevoeld, maar de reden waarom de game zich eerder dit jaar in de kijker speelde was vanwege de toegevoegde co-opmodus. Electronic Arts heeft ons uitgenodigd om de eerste coöperatieve stappen in de game te zetten en daar konden wij natuurlijk geen nee tegen zeggen. Wat wij van de co-op vonden, lees je in deze impressie.
Net als zoveel games die bij uitgever Electronic Arts op de planning staan zal Dead Space 3 een co-opmodus bevatten. Een hele ommekeer voor een serie waarin jouw eenzaamheid juist een van de belangrijkste pilaren was voor de enge sfeer. Niet langer zul je in je eentje door donkere gangetjes en schijnbaar verlaten gebieden hoeven lopen. Dat kan in Dead Space 3 allemaal met twee personen. De hoofdpersoon uit deel een en twee, Isaac Clarke, wordt vergezeld door John Carver. Samen gaan zij op avontuur op de bevroren planeet Tau Volantis. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de game in je eentje te spelen, maar na onze speelsessie zijn wij ervan overtuigd dat de game met z’n tweeën ook zeker de moeite waard is.
Twee personen, twee ervaringen
In de demo die we gespeeld hebben namen wij de controle over John Carver. Dit had ontwikkelaar Visceral Games speciaal gedaan zodat we konden zien dat de co-opmodus echt iets toevoegt aan het avontuur. Het is namelijk niet simpel Dead Space 3 met twee personen, maar je zult een heel andere avontuur tegemoet gaan als je met zijn tweeën speelt. Het verhaal wordt gedeeltelijk aangepast en je kunt op locaties komen die je in je eentje niet kunt bereiken. Nee, hoewel de co-op tijdens de onthulling op afgelopen E3 met argusogen werd aangezien, kunnen we onderhand wel concluderen dat deze modus een verrijking is voor Dead Space 3.
Wat de co-op zo goed maakt, is het feit dat beide personages de game anders zullen beleven. John Carver heeft namelijk last van hallucinaties. Hij ziet dingen en denkt dat hij gek aan het worden is. Tegelijkertijd loopt Isaac Clarke naast hem die helemaal nergens last van heeft. Op bepaalde momenten zal de speler die Carver bestuurt overal om hem heen voorwerpen uit Carvers verleden zien, terwijl de gamer met Clarke onder de knoppen gewoon een lege kamer en wat rotzooi ziet. Tijdens de demo speelden we met twee telvisies naast elkaar zodat het verschil erg duidelijk was, maar wil je zelf alles uit Dead Space 3 halen zul je de co-opmodus dus twee keer door moeten spelen.
Een geflipte hallucinatie
Een paar voorwerpen hallucineren klinkt misschien wat mild en dat is het ook. Verderop in de demo werden we getrakteerd op een gebeurtenis met veel meer impact. Terwijl we door een deur lopen, stappen wij met Carver een de buitenlucht in. Dat het niet goed staat met de mentale status van Carver is meteen duidelijk. Een verwoeste straat ligt voor ons, omgeven door vuur. In de verte horen we mensen krijsen. We zetten het op een rennen, obstakels ontwijkend, naar het einde van de straat waar we plotseling weer in een gang als de vorige terechtkomen. Hier staan we onder zware aanval van een aantal Necromorphs.
Terwijl Carver met zijn hallucinogene trip bezig was, had Clarke het druk met andere zaken. Hij stapt op hetzelfde moment namelijk gewoon de volgende gang in. Terwijl de Necromorphs op hem en Carver afkomen, begint Carver als een gek er midden in te rennen. Is die nu helemaal gestoord? Wat Clarke niet weet, is dat Carver in zijn hoofd bezig is. Clarke staat er dus helemaal alleen voor om de Necromorphs van hen af te houden totdat Carver uit zijn hallucinatie komt. Zo weet de game twee verschillende situaties te creëren die zich op hetzelfde moment afspelen. Erg knap gedaan dat nog voor een schep extra speelbaarheid zorgt ook.
Interessante co-op
Visceral Games heeft eerder al aangegeven minstens honderd uur speelplezier te willen bieden met Dead Space 3. De co-opmodus zal een groot deel zijn van die periode. Maar blijft het wel boeiend al die tijd? Als de demo die wij gespeeld hebben slecht een begin is van de mogelijkheden die de co-op biedt, dan zul je de game moeilijk weg kunnen leggen. Het feit dat je wel samen hetzelfde spel speelt, maar toch allebei een andere ervaring krijgt voorgeschoteld is erg tof en vooralsnog lijkt het ook uitstekend uitgewerkt. Dan wordt het alleen nog uitvechten wie er met de mentaal gestoorde Carver mag spelen.

Populair Nieuws