Ziggo klanten krijgen nu gerichte tv-reclame

News
maandag, 31 juli 2023 om 10:00
ziggof1677671421
Op internet is het al langer gebruikelijk, maar je kunt nu ook op tv gerichte reclame verwachten. Ziggo gebruikt voortaan de gegevens van klanten om de reclameblokken aan te passen aan de klant. Wie dat niet wil kan de optie uitzetten.
Voor adverteerders is het waardevol als reclames getoond worden aan de juiste doelgroep van die reclame. Dat moet de kans dat een product verkocht wordt vergroten. Het komt online al veel voor dat je gerichte advertenties krijgt op basis van pagina’s en producten die je bekijkt.
Ziggo gaat dat nu ook op tv doen en de uitrol is al begonnen. Klanten die toestemming hebben gegeven voor persoonlijke aanbevelingen kunnen nu gerichte advertenties verwachten. Deze worden net als andere reclames gewoon in het reclameblok opgenomen (momenteel alleen bij RTL en Talpa), wat dus betekent dat je misschien een ander reclameblok te zien krijgt dan andere klanten.
Volgens Ziggo moet dit het kijkplezier van klanten verhogen. De realiteit is dat Ziggo van een adverteerder meer betaald krijgt voor een gerichte reclame dan een gewone reclame. Hoewel de gerichte reclame momenteel alleen via de Mediabox Next wordt uitgezonden, wordt het op den duur dan ook uitgebreid naar de Next Mini, Mediabox XL en Ziggo GO.

Kun je de Ziggo reclame op maat uitzetten?

Als je niet op gerichte reclame zit te wachten kun je gelukkig je toestemming intrekken. Onder het tabblad “info” in de instellingen van je Mediabox vindt je een kopje voor persoonlijke aanbevelingen. Daar kun je je toestemming intrekken. Overigens worden je gegevens, versleuteld verstuurd, dus ook als je wel toestemming eeft, weten adverteerders niet welke gegevens van jou zijn.