Zelda-producer snapt fans oude stijl niet: “Waarom wil je dat?”

News
dinsdag, 12 december 2023 om 12:00
tears of the kingdom flyingf1683724796
De Zelda-franchise is de laatste jaren flink veranderd. Veel fans vinden de open-world aanpak van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom verfrissend, maar er zijn ook fans die de oude lineaire stijl missen. Dat begrijpt Zelda-producer Eiji Aonuma alleen niet helemaal.
We hoeven waarschijnlijk niet te verwachten dat de Zelda-franchise binnenkort terugkeert naar lineaire games als Ocarina of Time, Twilight Princess, of Skyward Sword. Volgens Eiji Aonuma, producer van de Zelda-franchise, zijn dat soort games verleden tijd. De games van tegenwoordig geven spelers de vrijheid om hun eigen keuzes te maken en op een flexibele manier progressie te maken door de game.
Maar niet alle fans zijn het daarmee eens: Aonuma is zich ervan bewust dat er fans zijn die juist de oude stijl terug willen, maar hij denkt dat dat vooral is omdat het is wat ze nu niet krijgen, zo vertelt hij aan IGN. Hij spreekt van een “het gras is altijd groener” mentaliteit. Bovendien begrijpt hij niet waarom mensen een game willen spelen waarin je meer wordt beperkt in wat je kunt doen en hoe je kunt spelen.
Toch is de feedback van deze fans tot op zekere hoogte meegenomen in Tears of the Kingdom. Dungeons in Breath of the Wild werden vaak te simpel gevonden. Die in Tears of the Kingdom zijn daarom iets complexer. Je hebt nog steeds een zekere vrijheid die klopt met de stijl van de game, maar de dungeons zijn groter en hebben vaker een logisch pad van het begin tot het eind.

Geen vervolg meer op Tears of the Kingdom

Nostalgie is de enige reden om terug te keren naar de oude Zelda-stijl die Aonuma enigszins begrijpt. Maar dat wil niet zeggen dat alle games voortaan precies zijn als Breath of the Wild en Tears of the Kingdom. Die wereld is uitgeput en nog een vervolg zou “een beetje te gek worden”, vindt de producer. In de volgende game mogen we dus in ieder geval een nieuwe map verwachten.