Miljoenen mensen zijn momenteel bezig met
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. De game is open world, zoals verwacht mocht worden van een vervolg op
Breath of the Wild. Bovendien hoeven we voorlopig niet te verwachten dat
Zelda het ineens weer over een andere boeg gooit.
Breath of the Wild kwam met grote veranderingen voor Zelda. Er was altijd een zekere mate van openheid, maar wie op het pad van het verhaal bleef, beleefde lange tijd een vrij lineaire game. Breath of the Wild gaf spelers totale vrijheid om te gaan en te staan waar ze wilden.
In een interview met
GameInformer vertelt Zelda-producer
Eiji Aonuma nu dat we dat voorlopig kunnen blijven verwachten van Zelda-games. Breath of the Wild ziet hij als een nieuw format voor de reeks waar de komende tijd op voortgebouwd kan worden. In het verleden keek Aonuma op dezelfde manier naar
Ocarina of Time.
Fans van van de reeks zullen gemerkt hebben dat vrijwel elke 3D-Zelda vóór Breath of the Wild inderdaad erg leek op Ocarina of Time. Aonuma laat nu weten dat dat format de ontwikkelaars ook enigszins beperkte: spelers konden een bepaalde vrijheid krijgen, maar andere absoluut niet. Breath of the Wild en
Tears of the Kingdom geven spelers die vrijheden die in het Ocarina of Time-format niet mogelijk waren.
Tears of the Kingdom formule krijgt ook kritiek
Voor veel mensen zal het fijn zijn om te horen dat Zelda voorlopig open world blijft: Breath of the Wild en
Tears of the Kingdom verkopen goed en veel spelers willen meer. Andere spelers konden zich juist beter vinden in de Ocarina of Time-formule, dus voor hen is het willicht teleurstellend dat Breath of the Wild nog even aan de basis blijft liggen van toekomstige Zelda-games. Tears of the Kingdom heeft al wat kritiek op de formule ter harte genomen en het is natuurlijk niet gezegd dat Zelda nooit terugkeert naar iets vertrouwds.