Nadat TikTok in korte tijd enorm werd, zijn veel social-media platforms die app gaan na-apen. Je kunt nu vrijwel overal korte, verticale video’s zien, bijvoorbeeld via
YouTube Shorts. Maar hooggeplaatste staf van YouTube vreest dat die feature de ondergang van het hele platform kan worden.
Korte content is op veel platforms populair. Ook op YouTube kun je sinds een tijdje shorts kijken en de populariteit daarvan neemt toe. Je zou zeggen dat dat goed nieuws is voor het platform, maar volgens
Financial Times maken medewerkers zich juist erg zorgen om de populariteit van Shorts (via
The Verge).
YouTube Shorts verdient namelijk nog niet zoveel op
advertenties. Om de zoveel shorts worden er één of twee getoond, terwijl er op langere video’s meerdere advertenties per video worden getoond. Steeds meer gebruikers kijken Shorts en steeds meer content creators maken meer Shorts dan lange video’s.
Al met al is er dus minder gelegenheid voor YouTube om te verdienen aan de content die mensen kijken. Er wordt wel gezocht naar manieren om meer te verdienen aan Shorts. Maar intussen vrezen medewerkers dat de situatie onhoudbaar is: de advertentie-inkomsten van YouTube zijn al een tijdje aan het dalen.
YouTube wil van adblockers af
Wat ook niet helpt met de
inkomsten van YouTube is dat veel gebruikers geen advertenties te zien krijgen, omdat ze een adblocker gebruiken. Het platform experimenteert dan ook met manieren om dat tegen te houden. Gebruikers hebben bijvoorbeeld waarschuwingen gekregen dat ze
geen YouTube mochten kijken met een adblocker, tenzij ze YouTube Premium namen.