YouTube niet blij met nieuwe EU-regels voor nepnieuws

News
donderdag, 24 februari 2022 om 10:00
fake news computer screen reading fake newsf1645618602
Begin dit jaar stemde het Europees Parlement in met een nieuw wettenpakket genaamd de Digital Services Act (DSA). YouTube vreest nu dat deze nieuwe Europese regels het onbedoeld moeilijker zullen maken om desinformatie en nepnieuws te bestrijden. Dit meldt RTL Nieuws.
De nieuwe EU-regels moeten het voor Europese landen makkelijker maken om machtsmisbruik van grote techbedrijven als Google en Meta tegen te gaan. YouTube-producthoofd Neal Mohan zegt bang te zijn voor de ‘onbedoelde’ gevolgen van de DSA. Onder de nieuwe regels zal Youtube vaker moeten overleggen met overheden en toezichthouders als er bijvoorbeeld nieuwe richtlijnen worden doorgevoerd. Die richtlijnen worden constant aangepast, bijvoorbeeld op basis van nieuwe informatie rond nepnieuws.

‘’De DSA zou ons in de huidige vorm verplichten om systematische en gedetailleerde evaluaties te houden voordat we een nieuwe dienst of product lanceren, wat vertragend werkt bij het beschermen van de YouTube-gemeenschap tegen onder meer corona-desinformatie."

Mohan geeft aan dat YouTube de algemene doelstelling van de DSA steunt en snapt dat ‘een tragere aanpak van desinformatie niemands doel is,’ maar benadrukt dat het een reëel risico is.
Grote techplatforms kampen al langer met nepnieuws, met name rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2020 en de coronacrisis. De bedrijven hebben dan ook de handen ineengeslagen om de nepberichten rondom het coronavirus aan te pakken. YouTube kondigde vorig jaar al ruim één miljoen video’s verwijderd te hebben sinds februari 2020.
pexels freestocksorg 34407 1f1633386550

Wat is de Digital Services Act?

De Digital Services Act, ofwel de Verordening Digitale Diensten, is een nieuw wettenpakket die de Europese Unie meer macht geeft om grote techbedrijven zoals Google, Meta en YouTube aan te pakken.
De DSA richt zich daarbij op de privacy en veiligheid van Europeanen die diensten van de techbedrijven gebruiken. Als de DSA aangenomen wordt zal er een hoop veranderen. Zo wordt het verboden om gevoelige informatie over gebruikers in te zetten voor advertenties, zoals data over ras, seksuele geaardheid, gezondheid en religie.
Als de DSA eenmaal doorgevoerd is hoef je je ook geen zorgen meer maken over bedrijven die je over meerdere sites en apps volgen; het wordt namelijk makkelijker voor consumenten om hier een eind aan te maken. Een amendement om tracking helemaal te verbieden haalde geen meerderheid in het Europees Parlement.
Ook komt er een verbod op ‘dark patterns’. Dit zijn apps en sites die bewust ontworpen zijn om gebruikers iets tegen hun zin in te laten doen. Denk aan een cookievenster met een opvallende ja-knop en een nee-knop die je bijna over het hoofd ziet.