Social media hebben hun handen vol aan coronavirus gerelateerd nepnieuws

News
woensdag, 18 maart 2020 om 16:30
social 3064515 1920f1583340241
Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter en YouTube gaan samen de strijd aan tegen nepberichten rond het coronavirus. Dat hebben ze samen bekendgemaakt via een publicatie op het platform van Facebook.

Diverse maatregelen al getroffen

Inmiddels hebben diverse bedrijven al maatregelen getroffen. Zo maakte Facebook in Februari al bekend geen reclames toe te staan die een medicijn tegen het coronavirus beloven. Google verbood eerder al reclames voor mondkapjes. Google heeft ook een strategie uiteengezet voor het verspreiden van informatie aan haar gebruikers, waarbij zij actief desinformatie tegen gaan. YouTube heeft eerder alle video's die gerelateerd zijn aan het coronavirus advertentie-vrij gemaakt, maar is van die maatregel teruggekomen. Twitter verwijdert tweets die desinformatie bevatten.

Nepnieuws

In tijden van onzekerheid is het lastig om echt en nepnieuws van elkaar te onderscheiden Zeker als berichten van een betrouwbare bron lijken te komen is het verleidelijk deze te vertrouwen en meteen te delen. Dat gebeurt dan ook massaal. Zo wordt er beweerd dat het eten van knoflook zou helpen tegen coronabesmetting, of dat insmeren met chloor of alcohol zou helpen.
Ook worden er berichten gedeeld met verkeerde aantallen besmettingen. Soms wordt ook oude videobeelden gebruikt om 'nieuw nieuws' te fabriceren. Daarom is het bij twijfel altijd verstandig alleen informatie uit de eerste hand en van een betrouwbare bron te vertrouwen. Denk daarbij aan websites van kranten, de overheid of de RIVM.