Xbox vindt VR-markt voorlopig nog veel te klein

News
maandag, 19 juni 2023 om 17:30
pexels artem podrez 7773749f1661245948

Sony is met de twee PSVR-modellen al een tijdje bezig op de VR-markt. Maar concurrent Xbox vindt de markt voor Virtual Reality voorlopig nog veel te klein om er iets mee te doen.

De game-industrie is altijd in beweging en constant worden er nieuwe dingen geprobeerd. Of dat nu is door middel van nieuwe gameplay-concepten, krachtigere hardware of zelfs geheel nieuwe technologieën. Zo wordt er bijvoorbeeld al een aantal jaar gewerkt om Virtual Reality aan de man te brengen.

Voor Xbox gebeurt dat laatste alleen niet snel genoeg om voorlopig in te investeren. In tegenstelling tot Sony werkt Microsoft namelijk niet aan een VR-bril of een headset voor Augmented Reality. Volgens Matt Booty, de baas van Xbox Game Studios, is de markt simpelweg te klein, zo laat hij weten in gesprek met The Hollywood Reporter.

“Voor ons is het een kwestie van wachten totdat het publiek er is. We hebben de mazzel dat we grote IP’s hebben die lopende franchises zijn geworden met grote communities. We hebben tien games die meer dan tien miljoen spelers hebben bereikt, wat een grote prestatie is. Dat is de schaal die we nodig hebben voor het succes van een game en dat is er nog niet met VR en AR.”

PlayStation VR2 niet erg populair

Sony probeerde ondertussen met de lancering van de PlayStation VR2 het concept van VR-gaming populair te maken bij het grote publiek. De VR-bril is een stuk goedkoper dan de flagships van Oculus en Valve, maar toch vliegt de PlayStation VR2 nog niet uit de winkelschappen.

Dat komt mogelijk alsnog door de prijs. De VR-bril is namelijk duurder dan de PlayStation 5, die je uberhaupt eerst nog hebt om de PSVR2 te kunnen gebruiken. CEO Jim Ryan geeft de hoop in ieder geval niet op en gelooft in het succes van VR.