Xbox-strategie om multiplatform te gaan is vanwege Gen Z

News
woensdag, 27 maart 2024 om 9:30
hi fi rush de bandf1711527514
Xbox heeft dit jaar besloten om bepaalde games niet alleen uit te brengen op Xbox en PC, maar om helemaal multiplatform te gaan. Die keuze is grotendeels gemaakt vanwege het gedrag van Gen Z.
Lange tijd gold er een duidelijke set aan regels voor de Grote Drie in de game-industrie. Xbox, PlayStation en Nintendo maken allemaal een console en de first-party games die uitgebracht worden zijn exclusief voor dat platform - met PC als een neutraal extra platform. Maar daar is dit jaar verandering in gekomen met een nieuwe strategie van Xbox.
Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk besloten om bepaalde titels ook op de platformen van de concurrentie uit te brengen. Titels als Hi-Fi Rush en Pentiment zijn nu ook te spelen op de PlayStation 5 en laatstgenoemde is ook verschenen op de Nintendo Switch. Daarnaast zijn er geruchten dat er nog veel meer Xbox-exclusives multiplatform gaan.
In een interview met Polygon is Xbox-baas Phil Spencer dieper ingegaan op de nieuwe strategie. Zo zou de keuze grotendeels bepaald zijn door een onderzoek naar het gedrag van Gen Z.

“Het idee dat Xbox alleen dit ene apparaat kan zijn dat op een televisie kan worden aangesloten, zien we niet terug in het Gen Z-onderzoek. Omdat niets anders voor hen zo is. Al hun spullen zijn beschikbaar waar ze maar willen. Dus voor Xbox is onze brand pivot - om relevant te blijven voor een jonger publiek - 'Xbox is een plek waar ik de geweldige games kan vinden die ik wil'.”

Hoge kosten voor het maken van games

Een andere belangrijke reden om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken voor de games, is om de kosten van de ontwikkeling te dekken. Volgens Spencer kan het ´300 miljoen dollar kosten’ om een game te maken tegenwoordig en wordt het steeds lastiger om te blijven vechten voor exclusiviteit ‘zolang de prijzen omhoog gaan’.