Wist je dat Helldivers 2 heel anders is dan het eerste deel?

News
zondag, 11 februari 2024 om 15:00
helldivers 2f1707469282
Velen zijn dit weekend flink aan de slag gegaan met Helldivers 2. Meteen op de dag van release was het al één van de populairste games op Steam. Logisch, denk je misschien, fans van de eerste game willen natuurlijk meer van die gameplay. Maar wist je dat Helldivers 2 juist heel anders speelt dan zijn voorganger?
Van twee games in dezelfde franchise verwacht je meestal dat ze erg met elkaar te vergelijken zijn. Soms gaat de boel op de schop, bijvoorbeeld als een reeks lang genoeg bestaat dat de gameplay een beetje saai begint te worden. Maar met Helldivers is dat nog lang niet het geval.
Er zijn namelijk nog maar twee Helldivers-titels. Toch is de gameplay flink op de schop gegaan voor Helldivers 2. Dat is ook niet per se uniek, maar wel een stuk ongebruikelijker dan een frisse wind na een lange reeks vergelijkbare games. De verandering zal dan ook op zijn minst even wennen zijn bij fans van het eerste deel.
helldivers 2f1707487642

Een nieuw perspectief

De grote verandering van Helldivers 2 is het perspectief. Net als het eerste deel is de nieuwe game een shooter, maar waar de eerste game een twin-stick shooter met een top-down perspectief was, kiest Helldivers 2 voor een third-person shooter met de over-the-shoulder camera die in dat genre gebruikelijk is. Dat heeft een paar mogelijke redenen.
Ten eerste verscheen de eerste Helldivers voor onder andere de PS Vita. Nu was dat een relatief krachtig apparaat voor een handheld in 2015, maar het is totaal niet te vergelijken met een PS5. Bij minder krachtige hardware zie je vaker dat men kiest voor 2D gameplay-perspectieven. Het vraag minder rekenkracht en afhankelijk van hoever de camera uitgezoomd kom je ook sneller weg met een grafische tekortkoming.
Helldivers 2 is voor PC en PS5, dus hoeft de game geen rekening te houden met wat een kleine handheld wel en niet kan. Moderne handhelds als de Steam Deck zijn bovendien vrij krachtig. Dan kan er toch snel de verleiding ontstaan om te kiezen voor het veel populairdere third-person perspectief. Een twin-stick shooter trekt toch vaak minder publiek dan andere shooters.
helldivers 2f1707487594

Helldivers 2 maakt je een normale soldaat

Als we Helldivers 2-studio Arrowhead mogen geloven zijn er alleen ook nog andere redenen voor het nieuwe perspectief. Het heeft zowel voor het verhaal als voor de gameplay een functie, zo legde assistant game director Sagar Beroshi uit aan PushSquare.
De bedoeling voor het verhaal is dat je je moet voelen als een normale soldaat, die veel meer vuurkracht tot zijn beschikking heeft dan normaal gesproken het geval zou zijn. In Helldivers 2 moet je namelijk handmatig herladen en zijn er wapens waarvoor je de hulp van een teamgenoot nodig hebt. Dat soort mechanics zie je minder in twin-stick shooters. We kunnen ons ook zo voorstellen dat een top-down perspectief je meer overzicht geeft dan de bedoeling is voor een gewone soldaat.
Verder moet het nieuwe perspectief zorgen voor meer leuke chaos. Er valt over te twisten in hoeverre zoiets echt afhankelijk is van het perspectief, maar tot dusver lijkt de game zoals hij geworden is in ieder geval in de smaak te vallen. Helldivers 2 is de afgelopen dagen veel gespeeld en verkoopt ook op PC opvallend goed voor een PlayStation Studios-game.