Dit is waarom The Witcher 4 Unreal Engine 5 gebruikt

News
woensdag, 06 april 2022 om 12:30
the witcher 4 teaserf1647936992
Onlangs kwam het bericht dat CD Projekt Red bezig is met de volgende Witcher-game. Opvallend genoeg ging de ontwikkelaar voor The Witcher 4 van engine veranderen. Nu wordt uitgelegd waarom CD Projekt RED overstapt naar Unreal Engine 5.
Vorige Witcher-games en Cyberpunk 2077 werden gemaakt in een eigen engine. De REDengine leverde voor The Witcher goede resultaten. Daarom was het nogal opvallend dat CD Projekt RED voor The Witcher 4 niet alleen overging op Unreal Engine 5, maar zelfs een partnerschap aanging met Unreal-maker Epic Games.
Tijdens het recente Sate of Unreal-evenement vertelde Witcher-regisseur Jason Slama over de keuze voor Unreal Engine 5. Zijn aandacht werd aanvankelijk getrokken door een demovideo voor de engine die bijna gemaakt leek te zijn om de aandacht van de Witcher-ontwikkelaars te trekken. Maar er waren gemakken aan Unreal Engine 5 die veel doorslaggevender waren.
Het kost een ontwikkelaar veel tijd en moeite om een eigen engine bij te houden. Nu dat aspect van de ontwikkeling bij Epic Games ligt kan CD Projekt RED zich meer focussen op de game die het wil maken. Het bedrijf hoeft geen tijd meer te steken in het bijhouden van REDengine.

CD Projekt RED verwacht soepele ervaring met Unreal

Jason Slama wijst er ook op dat Unreal Engine 5 al gemaakt is om open world-games te faciliteren. Daarom wordt verwacht dat je in deze engine iets kunt aanpassen in de wereld zonder dat het “op 1600 andere plekken misgaat”. Dat is gunstig, zeker aangezien CD Projekt RED crunch wil voorkomen bij de ontwikkeling van The Witcher 4.