Ubisoft presenteert AI-personages voor games

News
woensdag, 20 maart 2024 om 11:00
ubisoft logof1650985169
Er is veel te doen om AI in verschillende vormen van entertainment. Hoewel er vaak zorgen zijn dat bedrijven proberen om schrijvers en acteurs overbodig te maken, zijn er al veel gamestudio’s die met AI werken. Ubisoft presenteert nu een nieuw soort NPC dat gemaakt is met AI.
De jaarlijkse Game Developers Conference (GDC) is in volle gang en Ubisoft heeft een nieuw soort NPC gepresenteerd. Het bedrijf noemt ze Neo NPC’s. Ze maken gebruik van AI om de manier waarop interactie tussen een speler en een NPC werkt te veranderen.
Het idee van een NPC die op natuurlijke wijze kan reageren op de speler wordt vaker genoemd als iets dat AI mogelijk zou kunnen maken. De vraag is alleen vaak hoe een game-studio voorkomt dat zo’n NPC zielloos overkomt. Ubisofts oplossing is dat de NPC nog steeds bedacht wordt door een menselijke schrijver, die ook feedback geeft op de dialoog die AI genereert.

Ubisoft laat spelers met Neo NPC’s praten tijdens GDC

De Neo NPC’s zijn gepresenteerd tijdens GDC aan de hand van drie demo’s. Spelers kunnen bijvoorbeeld een relatie opbouwen met een NPC, of zien hoe een NPC direct reageert op een missie die ze via een camera volgen. Spelers kunnen ook een missie plannen met een NPC door zelf ideeën in te brengen.
Al deze interacties werken via spraakinputs van de speler en afhankelijk van wat je zegt kan een NPC meer of minder meewerken. De toon die je aanslaat is dus ook belangrijk. Ubisoft hoopt dat Neo NPC’s een grote doorbraak kunnen zijn voor de game-industrie. Momenteel is het alleen nog niet toegepast in een game, dus wat er van Ubisofts plannen terechtkomt zal moeten blijken.