Veel spelers zien weinig verschil tussen gokken en
lootboxes en de Tweede Kamer is het daarmee eens. Er is daarom een motie ingediend om een compleet
verbod op betaalde lootboxes in games te maken.
Lootboxes verschijnen steeds vaker in games. Heel vreemd is dat ook niet, want uitgevers en ontwikkelaars verdienen goud geld aan in-game aankopen. Zo heeft Diablo Immortal eerder deze maand al in twee weken tijd
een omzet gedraaid van maar liefst 24 miljoen dollar. De
dungeon crawler is alleen
nooit in Nederland uitgekomen, omdat de game gezien wordt al gokken in de ogen van de
Kansspelautoriteit.
Momenteel zijn lootboxes namelijk alleen toegestaan als de voorwerpen niet verhandeld kunnen worden. Anders zouden de voorwerpen een economische waarde hebben en door het willekeurige karakter van lootboxes, zou de praktijk onder gokken vallen.
De Tweede Kamer wil alleen nog strengere regels tegen betaalde lootboxes en niet alleen als incidenteel onderdeel van de kansspelwet. CDA-kamerlid Henri Bontenbal heeft
een motie ingediend, waarin het kabinet wordt opgeroepen om een compleet verbod op betaalde lootboxes in te stellen. Volgens Bontenbal hebben betaalde lootboxes teveel weg van gokken en ligt een verslaving al snel op de loer, met name voor kinderen.
Bontenbal krijgt veel steun in de Tweede Kamer voor zijn motie. Niet alleen het CDA heeft een handtekening onder de motie gezet, maar ook de overige coalitiepartijen, GroenLinks en SP.
Onduidelijke regels voor lootboxes
Dat Bontenbal nu oproept voor een verbod op lootboxes en een aparte
wet, komt ook door een uitspraak van de Raad van State in maart 2022. De Kansspelautoriteit heeft in 2019 namelijk EA een dwangsom opgelegd voor de lootboxes in FIFA en is daarvoor in het gelijk gesteld door de rechtbank in 2020.
Anderhalf jaar later heeft de Raad van State alleen EA in het gelijk gesteld, waardoor de uitgever de voetbalgame niet hoeft aan te passen en ook de dwangsom niet hoeft te betalen. Volgens Bontenbal zijn 'heldere regels hard nodig' en wijst ook op de oproep van de Nederlandse Consumentenbond en twintig andere Europese consumentenorganisaties om betaalde lootboxes aan banden te leggen.