Vrijwel elk jaar is de nieuwe
Call of Duty één van de best verkochte titels van dat jaar. Vanguard is geen uitzondering, maar deze titel presteert wel minder dan eerdere titels in de reeks. Volgens uitgever
Activision Blizzard is dat ten dele te wijten aan een gebrek aan
innovatie in de game.
Activision Blizzard heeft onlangs
een jaarverslag voor investeerders gemaakt. Daarin komt naar voren dat
Call of Duty Vanguard niet zo goed presteerde als de uitgever had verwacht. Het bedrijf legt de schuld voor die teleurstelling vooral bij zichzelf neer.
De Tweede Wereldoorlog-setting van de game was volgens Activision Blizzard een verkeerde keuze. Deze zou niet zijn aangeslagen bij het publiek. Bovendien was er in Vanguard “minder innovatie [...] dan [Activision Blizzard] had gewild”.
De ontvangst van Vanguard is niet de enige Call of Duty-teleurstelling die Activision Blizzard te verwerken heeft. Zo is de franchise in de afgelopen periode
een derde van zijn actieve spelers kwijtgeraakt. Dat heeft alleen waarschijnlijk meer te maken met
Warzone dan met Vanguard.
Modern Warfare 2 moet een hoop goedmaken
Voor de volgende Call of Duty-games wil Activision Blizzard zowel de setting als de innovatie onder handen nemen. Het bedrijf geeft aan dat het huidige plan voor de franchise het meest ambitieuze is dat het ooit heeft gehad. Er werken nu 3000 mensen aan Call of Duty en de volgende game wordt een
Modern Warfare-titel van de populaire ontwikkelaar Infinity Ward.