F1 22 GP Miami Preview - Is Verstappen in het voordeel op het nieuwe circuit?

Preview
donderdag, 05 mei 2022 om 17:00
f1 22 miami 10 4kf1651759872
De Formule 1 heeft dit seizoen een nieuw circuit erbij, namelijk de Miami International Autodrome waar dit weekend de GP Miami wordt georganiseerd. Wij hebben alvast de baan alvast kunnen uittesten in een F1 22 hands-on. Lees nu wat onze bevindingen zijn!
Dit jaar morgen we natuurlijk weer een nieuwe F1 game verwelkomen, op 1 juli om precies te zijn. Voorafgaand aan de release van F1 22 hebben wij alvast een voorproefje gekregen van EA en Codemasters. We hebben namelijk zelf een zitje mogen nemen in de nieuwe F1-bolides over de Miami International Autodrome te scheuren.
De grote vraag voorafgaand aan de GP Miami is natuurlijk welk team in het voordeel op de nieuwe baan. Ferrari en Red Bull Racing zitten qua prestaties namelijk erg dicht op elkaar en de layout van het circuit is tot nu toe bepalend geweest voor welk team de overhand heeft.
f1 22 miami 01 4kf1651759959

Volgende stratencircuit op de kalender

Ongeacht wie de snelste auto heeft dit weekend, zal er goed moeten worden opgelet. De Miami International Autodrome is namelijk een stratencircuit, wat betekent dat er meerdere plekken zijn waar er maar weinig ruimte is en dat betekent dat een klein foutje het einde van de race kan betekenen.
Het circuit is daarnaast 5,41 kilometer lang, waarmee het zo’n beetje precies tussen de kortste (Monaco) en langste baan (Spa-Francorchamps) op de kalender ligt. De baan heeft 19 bochten en drie rechte stukken met DRS. Met name op het laatste rechte stuk kunnen hoge snelheden bereikt worden en de Formula 1 verwacht dan ook een topsnelheid van 320 kilometer per uur.
Al die informatie is natuurlijk leuk en aardig op papier, maar wat er allemaal mogelijk is op het circuit, daarvoor moeten we zelf in de auto stappen. In de F1 22 hands-on zijn we dan ook meteen in de RB18 van Max Verstappen gestapt, om te kijken wat voor mogelijkheden de regerend wereldkampioen dit weekend allemaal heeft.
f1 22 miami 05 4kf1651759997

Een lastige start in Miami

Het moment waarop de meeste coureurs het gevaar lopen op uit te vallen is natuurlijk bij de start en de eerste aantal bochten. Dat is zeker het geval op de Miami International Autodrome, met een vrije korte run-up naar de eerste bocht, die uitmondt in een scherpe knik naar rechts.
De coureurs zullen voor de bocht vol in de ankers moeten gaan, wat mogelijkheden én risico’s oplevert voor de durfallen die later remmen. Gelukkig zit er achter de eerste bocht een run-off area, dus zullen de coureurs die iets teveel vertrouwen hebben in hun remmen niet meteen in de muur eindigen.
Na de eerste bocht gaat het stratencircuit over in een aantal medium en snelle bochten, waar het waarschijnlijk gelijk op zal gaan tussen Ferrari en Red Bull Racing. Het gedeelte vol bochten wordt afgesloten met een lange slinger in bocht 7 en 8, die vrij lastig is en tegelijkertijd ook heel belangrijk.
f1 22 miami 07 4kf1651760033

Van vol op het gas tot vol op de rem

Daarna kunnen de coureurs namelijk voor het eerste echt hun gaspedaal tegen de vloer van hun F1-auto rammen. Hoewel de tweede sector namelijk officieel begint met twee bochten, zal niemand van hun gas af moeten gaan en halverwege begint bovendien het eerste DRS-gedeelte. Als Max Verstappen een goede exit heeft uit bocht 18, dan kan hij met de hoge topsnelheid van de RB18 zijn voordeel doen met het lange rechte stuk.
Maar vanaf bocht 11 zullen de mannen van Red Bull Racing terecht komen in het territorium van Ferrari. In plaats van vol op het gaspedaal te staan, zullen de coureurs nu juist hard en veel op hun remmen moeten trappen. Dit gedeelte kent een aantal scherpe en heel langzame bochten, wat goed past bij de superieure downforce en tractie van de Ferrari-bolide.
Met name tussen bocht 14 en 16, inclusief een extreem krappe chicane, was het voor ons bijna zaak om geen gas te geven en de auto simpelweg te laten uitrollen.

Topsnelheid bereiken in F1 22

Wanneer je met een slakkengang uit bocht 16 komt, dan zal het zich ineens drastisch anders worden. Niet langer heb je constant de vangrails voor je neus, maar een enorm lang recht stuk waar het einde niet eens in zicht is.
Op dit stuk zullen de hoogste snelheden in Miami bereikt worden en de controller in onze handen trilde dan ook heftig in onze handen - waarschijnlijk precies hoe het stuur zal voelen voor de coureurs op dit stuk van de baan. Het zal voor Verstappen lastig worden om vlak achter Charles Leclerc en Carlos Sainz uit de langzame sector te komen, maar tussen bocht 16 en 17 kan hij zijn RB18 laten zingen, wat geholpen wordt door nog een DRS-zone.
De Miami International Autodrome wordt vervolgens afgesloten met een langzame, scherpe bocht en twee slingers waar juist veel snelheid doorheen genomen kan worden. Het stratencircuit is dan ook één grote mix van langzame tot razendsnelle bochten en lange rechte stukken. De baan mag dan op sommige plekken een beetje krap zijn, maar tijdens onze F1 22 hands-on hebben we meerdere goede inhaalplekken gezien. Wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe de race aankomende zondag uit zal pakken!