Sony liet een paar jaar geleden weten dat het grote plannen had in het
live-service genre. De nieuwe game
Concord had daar een onderdeel van moeten zijn. Maar tot dusver lijkt de game niet heel populair te zijn.
Concord, de eerste game van Sony’s Firewalk Studio’s is onlangs uitgekomen. De game is een Hero Shooter (zoals Overwatch) waarin twee teams van vijf het tegen elkaar opnemen. Maar met de
spelersaantallen die de game haalt, zijn er niet heel veel volledige teams te maken.
Op
SteamDB is namelijk te zien dat er op de dag dat de game uitkwam een piek in het aantal spelers was van net geen 700 spelers, 697 om precies te zijn. Dat is minder dan de hoogste piek van The Lord of the Rings: Gollum,
één van de slechtste games van vorig jaar. De aantallen van Concord zijn bovendien alleen maar verder gezakt: de game had in de afgelopen 24 uur een top van 276 spelers.
Uiteraard is hieraan niet goed te zien hoe de game het doet op
PS5, maar het lijkt een veilige aanname dat de prestaties daar ook niet helemaal aan de verwachtingen voldoen. Voor een online multiplayer game is het niet best als het aantal gelijktijdige spelers zo laag is. In principe is het mogelijk dat er later alsnog veel spelers komen kijken, maar dan moet de game ineens heel veel positieve aandacht krijgen.
Live-service lijkt moeizaam bij Sony
Het is niet de eerste keer dat de live-service plannen van Sony niet helemaal lopen zoals het bedrijf waarschijnlijk had gehoopt. De
multiplayer-game van The Last of Us is bijvoorbeeld geannuleerd. Bij Bungie, een studio die Sony heeft overgenomen vanwege de live-service expertise,
zijn ook de nodige problemen, ondanks dat de laatste Destiny-uitbreiding goed gewaardeerd werd.
Aan de andere kant is er ook Helldivers 2. Die game
heeft wat controverses achter de rug, maar is vanaf het begin af aan een succes. In de afgelopen 24 uur zat Helldivers 2 op een ruime 23.000 spelers, tientallen keren zoveel als Concord.