Eind vorig jaar werd het live-service project van
The Last of Us Multiplayer geannuleerd door
Naughty Dog. Die beslissing is alleen niet zonder gevolgen gebleven.
Eigenlijk was het plan om
The Last of Us Part 2 met een multiplayer modus te lanceren, net zoals dat het geval was voor het eerste deel in de franchise. Naughty Dog had alleen veel ambitie voor de modus. Zoveel zelfs, dat het besluit werd genomen om er een standalone game van te maken.
Met de nieuwe focus voor
Sony, werd later de beslissing gemaakt om er een live-service game van te maken. Het project stuitte vervolgens op meerdere obstakels en werd uitgesteld, maar volgens Naughty Dog was alsnog het plan om de game te voltooien. In december kwam alleen het hoge woord eruit:
The Last of Us Multiplayer werd geannuleerd.
Die keuze was gemaakt, omdat het project teveel middelen en mensen in beslag zou nemen. Om de game te blijven ondersteunen, zou het de ontwikkeling van singleplayer games bij Naughty Dog ‘ernstig beïnvloeden'.
Veel fans waren blij met die beslissing, omdat de studio geprezen wordt om de singleplayer avonturen. En achteraf leek er ook weinig backlash te zijn vanwege de annulering. Maar volgens Jason Schreier heeft het achter de schermen wel degelijk gevolgen gehad, zo laat hij weten in de
Friends Per Second podcast.
“Ik bedoel, de game van Naughty Dog was ongeveer vier jaar in ontwikkeling met een team van honderden mensen. Dat is een dure aangelegenheid voor iets dat een misser was. Dat project, om zomaar geannuleerd te worden, was geen bloedeloze onderneming. Er rolden koppen bij Sony als gevolg van dat project.”
- Jason Schreier
Minder interesse in live-service games
De vernieuwde focus kwam na het succes van meerdere live-service games, zoals Fortnite, Destiny 2, Apex Legends, Warframe en Genshin Impact. Het was zelfs de reden voor Sony om Bungie over te nemen voor een flink bedrag, zodat de studio leiding kon geven aan de ontwikkelaars die gewend zijn aan het maken van singleplayer games.
Het avontuur van Sony is alleen uitgelopen op een grote flop. Het project van Naughty Dog is niet het enige dat is geannuleerd en ook het overnemen van Bungie bleek niet zo succesvol. Recent zijn er
veel werknemers ontslagen bij de studio en daarnaast is ook een deel van het bedrijf opgeslokt door Sony zelf.