GTA fans zijn deze toffe setting misgelopen

News
dinsdag, 27 augustus 2024 om 10:00
1 gta san andreas 108262 1
De Grand Theft Auto-reeks wisselt qua setting steeds tussen een beperkt aantal steden. Met name in nieuwere delen wordt de kaart vaak uitgebreid met de omgeving van de stad, maar een geheel nieuwe setting is zeldzaam. Maar ooit werd een heel interessante stad serieus overwogen voor een GTA-game.
Ergens volgend jaar kunnen GTA-fans als het goed is terug naar Vice City, een fictieve versie van Miami, in GTA 6. Het is één van drie settings die steeds opnieuw worden gebruikt door Rockstar. Andere games spelen zich doorgaans af in Liberty City (New York) of San Andreas (Californië).
Maar meer dan 20 jaar geleden overwoog Rockstar serieus om de selectie uit te breiden en wel met een stad buiten Amerika. Toen de broncode van GTA 5 vorig jaar uitlekte werden referenties gevonden naar een GTA Tokyo, dat ooit in ontwikkeling leek te zijn geweest voor PlayStation 2. Tegenover Time Extension verklaart een voormalig Rockstar-ontwikkelaar nu dat er inderdaad ooit aan deze game werd gewerkt.
Dat was kort na de release van GTA 3: in die tijd was Sam Houser, één van de oprichters van Rockstar, veel in Japan voor promotie van de game. Hij vond het een interessante stad voor een GTA-game. Toch is het er nooit van gekomen, voornamelijk omdat het onpraktisch was.

Research voor GTA Tokyo was lastig

Het was logistiek namelijk lastig om genoeg Rockstar-medewerkers lang genoeg in Tokyo te laten verblijven om de stad in kaart te brengen. De satirische invalshoek was ook lastig geweest voor een GTA-game in een setting waar de ontwikkelaars niet echt bekend mee waren. Uiteindelijk werd besloten om het toch maar te houden bij de steden uit GTA 1 en zodoende werd GTA San Andreas de volgende game.
Destijds werd er trouwens wel een handelsmerk vastgelegd voor GTA Tokyo, samen met handelsmerken voor GTA Sin City en GTA Bogota. Voor die laatste twee waren er volgens de voormalig Rockstar-medewerker nooit plannen. Die handelsmerken werden vastgelegd zodat niemand anders ermee aan de haal kon. Nu zou Rockstar niet meer zo snel een handelsmerk vastleggen als er geen plannen waren om het te gebruiken, omdat fans te veel zouden aannemen als die handelsmerken werden ontdekt.