Sony legt uit hoe PS5 DualSense controller tot stand is gekomen

News
maandag, 09 augustus 2021 om 10:30
ps5 controllerf1592919068
Niet alleen de PS5 is goed ontvangen door spelers, ook de DualSense controller maakt indruk. Sony heeft nu uitgelegd hoe de next-gen controller tot stand is gekomen.
Voor de PlayStation 5 heeft Sony niet alleen gezorgd voor next-gen graphics, het bedrijf wilde op meerdere gebieden zorgen voor een compleet nieuwe ervaring. Zo is er veel aandacht besteedt aan 3D audio, maar is ook de controller helemaal op de schop gegaan. Zo heeft de PS5 DualSense controller onder andere adaptive triggers en haptic feedback.
Dat twee features stonden volgens Sony al meteen op het lijstje van mogelijkheden die de DualSense controller moest krijgen. Volgens SIE Product Director Toshi Aoki was het team in aanraking gekomen met haptic feedback door mobiele technologie en wilden ze experimenteren met manieren ‘om het in gameplay te verwerken’. Dat vertelt Aoki in gesprek met IGN.
Met de eerste plannen op tafel heeft het ontwerpteam een prototype gemaakt en een demo, waarin een metalen bal en een plastic bal in een doos rollen. Aoki legt uit dat de techniek meteen ‘heel goed werkte’ en bij een volgende prototype waren de PlayStation Studio teams erg onder de indruk. “Iedereen die het ervaarde zei dat ze het als de volgende controller wilden hebben.”

De triggers van de PS5 DualSense controller

Volgens Aoki zijn de L2- en R2-triggers op de PlayStation controller de ‘meest gebruikte knoppen’, dus wilde het team daar iets speciaals mee doen. De ontwerpers waren op zoek naar manieren ‘om meer gevoel aan de triggers toe te voegen’. De logische uitkomst daarvoor waren de adaptive triggers: trekkers die zwaarder kunnen worden wanneer de situatie erom vraagt. Bijvoorbeeld door het aanspannen van een boog in een game of een geweer die jammed. Shooters op de PS5 zijn dan ook naar een hoger niveau getild.
De ontwerper vertelt dat de eerste resultaten meteen goed werden ontvangen. “Met name omdat je jezelf de trekker kan zien overhalen en je dat tegelijkertijd voelt in je handen.” De feature is bovendien goed ontvangen door spelers en zelfs Microsoft aast nu op de features van de DualSense controller.