Sony heeft haar toekomst voor PS5, TV's, camera's en meer tech getoond

News
dinsdag, 07 december 2021 om 11:00
De Sony Technology Day is achter de kiezen. In deze 90 minuten durende presentatie kwamen allerlei projecten voorbij waarmee Sony aan de bak geweest is en wil introduceren in de toekomst. Sommigen waren al bekend, maar er zaten ook een aantal projecten tussen die nog niet zijn aangekondigd door de Japanse techgigant.

Camera’s en displays

Sony is druk bezig om camera’s moderner te maken. Sony is bezig met het ontwikkelen van een camera die bepaalde filmsets kan vervangen. Deze camera kan haarscherp beeld opnemen, en heeft een breed kleurpatroon zodat elke kleur duidelijk opgenomen kan worden. De camera, die de naam Venice 2 draaagt, heeft een 36x24mm full frame image sensor, waarmee 3D beelden opgenomen kunnen worden in een studio zonder dat er greenscreen aan te pas komt. Ook heeft de camera 8640 x 5,60 pixels, een dual base ISO sensitivity en 8 step Internal ND filter. De camera neemt in high speed 6.6gb 8k 60 op, waardoor de content zelfs getoond kan worden op de nieuwste 8K televisies.
Een ander onderdeel waar Sony zich meer mee gaat bemoeien is sport. Sony is bezig met het ontwikkelen van een EPTS, wat staat voor Electronic Performance Tracking System. Echte voetbalkenners hebben zo'n soort systeem vast wel eens voorbij zien komen wanneer een voetbalwedstrijd geanalyseerd wordt. Er komen bepaalde statistieken in beeld, en je krijgt de looproute van een speler te zien. Dit systeem van Sony doet daar nog een schepje bovenop. Met deze technologie kan tijdens het analyseren van een wedstrijd precies gekeken worden waar bepaalde spelers staan, kansen berekend worden, looproutes getoond worden en ga zo maar door. Ook kan een bepaald stuk van het spel - wanneer een speler bijvoorbeeld op doel schiet - gemaakt worden in de computer, zodat je in 3D precies terug kan zien wat er goed of fout ging.
01 virtual productionb at 3xf1638868901

VR en OLED displays

Sony is ook druk bezig met het verbeteren van VR. Het bedrijf steeft naar zo min mogelijk latency, zodat je ook minder duizelig wordt of zelfs misselijk. De 4K OLED micro display zorgt daarnaast voor een haarfijn beeld tijdens het gebruiken van VR, zodat het net lijkt alsof je in een echte nieuwe wereld zit.
Ook is Sony bezig met een 3D Ray Reproduction, waarmee foto’s en video’s scherper worden. Deze AI pakt een foto met een lage resolutie, en zorgt ervoor dat het beeld enorm scherp wordt. Wanneer je bijvoorbeeld een foto van 1920x1080 vergroot naar 2560x1440 vervaagt het beeld een beetje omdat er minder pixels in zitten. Met deze 3D AI van Sony zal dit niet of minder gebeuren, en blijft het beeld haarscherp. Deze methode kan ook toegepast worden op video’s. Dit lijkt op de DLSS-technologie van Nvidia, waar bij games de resolutie omhoog wordt geschroefd en onbekende pixels worden ingevuld door een deep-learning machine.
07 manipulatorb at 3xf1638804626

PlayStation 5 en nieuwe robot

Uiteraard kwam de PlayStation 5 ook even aan bod op de Sony Technology Day. Er werd verteld over de welbekende adaptive trigger en haptic feedback van de DualSense controller. Voor veel spelers is al duidelijk hoe dit werkt, maar in principe zorgen deze technologie ervoor dat het spel nog realistischer lijkt. Een ander aspect van de PS5 waar het bedrijf veel aandacht aan besteedt is 3D Audio. De techgigant wil namelijk niet alleen een next-gen ervaring bieden op het gebied van graphics, maar ook geluid. Hiermee voelen games nog realistischer aan. Sony heeft de functie recent ook toegevoegd voor speakers, daarvoor was het namelijk alleen mogelijk om de spatial audio-functie gebruiken met koptelefoons. Het bedrijf lijkt met alle nieuwe toevoegingen nog lang niet klaar te zijn met de PS5.
Een ander hoogtepunt uit de livestream van Sony was een robotarm die de menselijke arm kan vervangen. Deze robot moet in de toekomst alle klusjes waar een menselijke arm voor nodig is zelf kunnen doen. Het begin van deze robotarm is er al en dat lijkt op een indrukwekkend staaltje techniek heeft Sony ervan gemaakt. De robotarm heeft nu nog 2 'vingers' in de vorm van een klein vierkant. In deze vingers zitten sensoren, die aanvoelen wat er getild moet worden. De robot is zo geprogrammeerd dat hij zelf kan uitrekenen hoe stevig hij een bakje koffie vast moet houden bijvoorbeeld. Tijdens de livestream van Sony werd dit gedemonstreerd en werrd er getoond hoe de arm een aardappel kan vastpakken, zonder het eten te beschadigen. Ook een roos werd zorgvuldig vastgegrepen zodat ook hier geen beschadiging op kwam. Via de sensor rekent de AI dus zelf uit hoeveel kracht hij moet zetten zonder dat het uit zijn hand valt. Een technologie die we in de toekomst ongetwijfeld terug zullen zien.