Na de release
een zeer slecht ontvangen film (en niet eens van de hand van
Uwe Boll) zou niemand anno 2025 gek hebben opgekeken dat de eens zo grandioze
franchise Borderlands zoals zo vele niet nog een kans kreeg. Gelukkig zal
Borderlands 4 het licht wél zien en wij mochten er, enkele maanden voor
release, alvast mee aan de slag tijdens een Borderlands 4 preview op het
kantoor van 2K.
Back to basics
Aangezien het alweer een paar jaar geleden is dat er een
Borderlands-game werd uitgebracht, is de laatste ervaring binnen de franchise
uiteraard de film die de naam Borderlands nooit had mogen dragen. Het plot leek
nergens op, de acteerprestaties waren ondermaats (zeker kijkend naar de cast) en
ook de CGI was onvoldoende. Gelukkig heeft Gearbox geen notitieblok meegenomen
naar de film om
Borderlands 4 op die productie te baseren en gaat het terug
naar de roots waar de serie om bekend staat: knallen, bizar veel wapens looten,
foute humor en een prachtige artstyle.
In Borderlands 4 stap je wederom in de laarzen van een Vault Hunter, zij het dit keer op een andere planeet. Kairos is de plek waar het
verhaal zich afspeelt: een planeet die afgezonderd was van de buitenwereld maar
na de gebeurtenissen uit voorgaande games abrupt wordt binnengedrongen door de
redders in nood. De lokale bevolking is namelijk al die tijd onderdrukt door de
Timekeeper: een dictator die met ijzeren vuist regeert.
Herkenbaar én nieuw
Een andere planeet betekent uiteraard ook andere personages
om chaos mee te veroorzaken. Tijdens de Borderlands 4 preview kregen we de
keuze uit twee van de uiteindelijke vier Vault hunters: Vex de Siren en Rafa de
soldaat. Elk personage heeft zijn of haar eigen speciale skills, maar
bij vlagen voelde het toch redelijk aan als Borderlands 3 met Amara en Zane.
Ander uiterlijk, ongeveer dezelfde invulling van opties.
Hoe meer missies je voltooit (en hoe meer vijanden je om
zeep helpt), hoe meer ervaringspunten je kan besteden om jouw personage de
ultieme moordmachine te maken. En Kairos zit wat dat betreft ramvol met nieuwe
mogelijkheden om te levelen. De wereld is nagenoeg volledig open en kent tal
van sidequests (die je vaak alleen op de daadwerkelijke locatie vindt, dus niet
alleen in hubs) en tijdelijk beschikbare activiteiten. En als een
sterker personage geen beweegreden is om de missies te doen, dan is de heerlijk
ruikende loot dat waarschijnlijk wel!
Lootershooter ten top
Borderlands zou geen Borderlands zijn als de wapens je niet
om de oren vliegen. Zij het als drops van vijanden, zij het als beloning
voor een missie. Tijdens de Borderlands 4 preview bleek ook dit keer dat het op
dat gebied dik in orde is, maar werd wel aangegeven dat het met legendary
drops wat conservatiever is gedaan. Dit om er voor te zorgen dat als je een
ultiem zeldzaam wapen vindt, dit ook écht ultiem zeldzaam is en niet alleen de
naam legendary draagt.
En waar voorgaande Borderlands-games al paradeerden met het
feit dat nagenoeg elk wapen anders was, doet Borderlands 4 daar nog even een
stapje bovenop. Niet langer zijn de wapens van
de bekende fabrikanten (en zijn
er een paar bijgekomen) het limiet, je kan onderdelen van bijna elk wapen met
andere wisselen. Dus ben je wel tevreden met je sniper van Jacobs maar wil je
wat meer patronen tot je beschikking voordat je moet herladen? Plak er dan een
magazijn van S&S onder!
Naast de toevoeging van dergelijk weapon modding
zullen fans van DOOM zich ook kunnen vinden in de uitgebreide apenkooi die de
wereld van Borderlands 4 is. Double jumps, grappling hooks, slides en kunnen
klimmen is allemaal terug te vinden in de open wereld en vaak ook in de
boss-fights (of de afgesloten arena’s die je moet schoonvegen voordat je verder
mag in bepaalde missies). Goed om te weten is ook dat medkits niet
alleen meer als drop van vijanden of loot terug te vinden zijn.
Elke speler heeft een aantal repair kits die te allen tijde gebruikt
kunnen worden, waardoor bepaalde gevechten nét even wat makkelijker zullen zijn, omdat je niet op minions moet jagen om weer levenspunten te krijgen.
Groot, maar niet leeg
Waar
voorgaande Borderlands-games nog relatief limiterend
waren in hoe vrij je was om te verkennen (en de nodige
level-changes
had), bestaat Borderlands 4 volgens de ontwikkelaars uit vier grote gebieden met
nagenoeg geen afgesloten zones. Tel daar een dag-nacht cyclus bij op en de
wereld van Kairos voelt als levend aan. Zat plekken om te verkennen om een nét
even toffer wapen te vinden, of misschien een collectible.
Wat Borderlands 4 in ieder geval niet doet, is de map
volplempen met nutteloze activiteiten en generieke sidequests zoals een
bepaalde andere franchise dat wel doet. Kairos is groot, maar niet onnodig
groot. En er is genoeg te doen, maar niet té veel. Tijdens onze preview konden
we slechts proeven van wat ons te wachten staat, maar met de belofte dat de
rest minstens net zo goed is als datgene wat we voorgeschoteld kregen (de
eerste paar main quests en een flink verkenbaar gebied), kan 12 september niet
snel genoeg komen!
Borderlands 4 preview – Sterke herhaling, frisse
vernieuwingen
Gearbox had voor Borderlands 4 kunnen kiezen voor een
herhaling van de succesformule van voorgaande delen. In plaats daarvan is lef
getoond om met flink wat vernieuwingen te komen, die vooralsnog stuk voor stuk
voelen als verbetering. En ondanks de hints van Gearbox-CEO Randy Pitchford komt daar ook
geen flinke prijsverhoging bij kijken.