Borderlands 4 Preview – De Vault Hunters zijn terug!

Preview
woensdag, 18 juni 2025 om 15:00
borderlands 4 vault hunters 1
Na de release een zeer slecht ontvangen film (en niet eens van de hand van Uwe Boll) zou niemand anno 2025 gek hebben opgekeken dat de eens zo grandioze franchise Borderlands zoals zo vele niet nog een kans kreeg. Gelukkig zal Borderlands 4 het licht wél zien en wij mochten er, enkele maanden voor release, alvast mee aan de slag tijdens een Borderlands 4 preview op het kantoor van 2K.

Back to basics

Aangezien het alweer een paar jaar geleden is dat er een Borderlands-game werd uitgebracht, is de laatste ervaring binnen de franchise uiteraard de film die de naam Borderlands nooit had mogen dragen. Het plot leek nergens op, de acteerprestaties waren ondermaats (zeker kijkend naar de cast) en ook de CGI was onvoldoende. Gelukkig heeft Gearbox geen notitieblok meegenomen naar de film om Borderlands 4 op die productie te baseren en gaat het terug naar de roots waar de serie om bekend staat: knallen, bizar veel wapens looten, foute humor en een prachtige artstyle.
In Borderlands 4 stap je wederom in de laarzen van een Vault Hunter, zij het dit keer op een andere planeet. Kairos is de plek waar het verhaal zich afspeelt: een planeet die afgezonderd was van de buitenwereld maar na de gebeurtenissen uit voorgaande games abrupt wordt binnengedrongen door de redders in nood. De lokale bevolking is namelijk al die tijd onderdrukt door de Timekeeper: een dictator die met ijzeren vuist regeert.

Herkenbaar én nieuw

Een andere planeet betekent uiteraard ook andere personages om chaos mee te veroorzaken. Tijdens de Borderlands 4 preview kregen we de keuze uit twee van de uiteindelijke vier Vault hunters: Vex de Siren en Rafa de soldaat. Elk personage heeft zijn of haar eigen speciale skills, maar bij vlagen voelde het toch redelijk aan als Borderlands 3 met Amara en Zane. Ander uiterlijk, ongeveer dezelfde invulling van opties.
Hoe meer missies je voltooit (en hoe meer vijanden je om zeep helpt), hoe meer ervaringspunten je kan besteden om jouw personage de ultieme moordmachine te maken. En Kairos zit wat dat betreft ramvol met nieuwe mogelijkheden om te levelen. De wereld is nagenoeg volledig open en kent tal van sidequests (die je vaak alleen op de daadwerkelijke locatie vindt, dus niet alleen in hubs) en tijdelijk beschikbare activiteiten. En als een sterker personage geen beweegreden is om de missies te doen, dan is de heerlijk ruikende loot dat waarschijnlijk wel!

Lootershooter ten top

Borderlands zou geen Borderlands zijn als de wapens je niet om de oren vliegen. Zij het als drops van vijanden, zij het als beloning voor een missie. Tijdens de Borderlands 4 preview bleek ook dit keer dat het op dat gebied dik in orde is, maar werd wel aangegeven dat het met legendary drops wat conservatiever is gedaan. Dit om er voor te zorgen dat als je een ultiem zeldzaam wapen vindt, dit ook écht ultiem zeldzaam is en niet alleen de naam legendary draagt.
En waar voorgaande Borderlands-games al paradeerden met het feit dat nagenoeg elk wapen anders was, doet Borderlands 4 daar nog even een stapje bovenop. Niet langer zijn de wapens van de bekende fabrikanten (en zijn er een paar bijgekomen) het limiet, je kan onderdelen van bijna elk wapen met andere wisselen. Dus ben je wel tevreden met je sniper van Jacobs maar wil je wat meer patronen tot je beschikking voordat je moet herladen? Plak er dan een magazijn van S&S onder!
Naast de toevoeging van dergelijk weapon modding zullen fans van DOOM zich ook kunnen vinden in de uitgebreide apenkooi die de wereld van Borderlands 4 is. Double jumps, grappling hooks, slides en kunnen klimmen is allemaal terug te vinden in de open wereld en vaak ook in de boss-fights (of de afgesloten arena’s die je moet schoonvegen voordat je verder mag in bepaalde missies). Goed om te weten is ook dat medkits niet alleen meer als drop van vijanden of loot terug te vinden zijn. Elke speler heeft een aantal repair kits die te allen tijde gebruikt kunnen worden, waardoor bepaalde gevechten nét even wat makkelijker zullen zijn, omdat je niet op minions moet jagen om weer levenspunten te krijgen.
borderlands 4

Groot, maar niet leeg

Waar voorgaande Borderlands-games nog relatief limiterend waren in hoe vrij je was om te verkennen (en de nodige level-changes had), bestaat Borderlands 4 volgens de ontwikkelaars uit vier grote gebieden met nagenoeg geen afgesloten zones. Tel daar een dag-nacht cyclus bij op en de wereld van Kairos voelt als levend aan. Zat plekken om te verkennen om een nét even toffer wapen te vinden, of misschien een collectible.
Wat Borderlands 4 in ieder geval niet doet, is de map volplempen met nutteloze activiteiten en generieke sidequests zoals een bepaalde andere franchise dat wel doet. Kairos is groot, maar niet onnodig groot. En er is genoeg te doen, maar niet té veel. Tijdens onze preview konden we slechts proeven van wat ons te wachten staat, maar met de belofte dat de rest minstens net zo goed is als datgene wat we voorgeschoteld kregen (de eerste paar main quests en een flink verkenbaar gebied), kan 12 september niet snel genoeg komen!

Borderlands 4 preview – Sterke herhaling, frisse vernieuwingen

Gearbox had voor Borderlands 4 kunnen kiezen voor een herhaling van de succesformule van voorgaande delen. In plaats daarvan is lef getoond om met flink wat vernieuwingen te komen, die vooralsnog stuk voor stuk voelen als verbetering. En ondanks de hints van Gearbox-CEO Randy Pitchford komt daar ook geen flinke prijsverhoging bij kijken.