De
Formule 1 auto van
Red Bull Racing, en in mindere mate die van
Ferrari, zijn plotseling in opspraak geraakt na de GP van Groot-Brittannië. Mogelijk rijden de teams namelijk rond met een illegale plank, één van de belangrijkste onderdelen van de auto dit seizoen.
Sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan is porpoising uitgeroepen tot een groot probleem, dat opgelost moet worden. De
FIA heeft daarom
nieuwe richtlijnen aangekondigd, waarbij auto's maar beperkt mogen stuiteren.
Red Bull Racing en
Ferrari zijn fel tegen deze nieuwe regels en nu is mogelijk duidelijk waarom dat zo is.
Volgens
The Race is de FIA er namelijk achter gekomen tijdens het onderzoek naar porpoising, dat Red Bull Racing en Ferrari creatief zijn omgesprongen met de reglementen. Zo zouden de auto's een flexibele vloer hebben aan de achterkant, met name de plank in het midden van de vloer, om porpoising tegen te gaan. Met name Red Bull heeft vrijwel geen last van porpoising, al sinds het begin van het seizoen.
De vloeren van de twee teams zouden technisch gezien wel voldoen aan de regels, maar zijn flexibeler dan dat de intentie was met de nieuwe reglementen. Naar verluidt zal er een technical directive komen die de vloeren gaat verbieden vanaf de Grand Prix van Frankrijk, die gereden wordt in het weekend van 24 juli.
Red Bull verzet zich stevig tegen regelveranderingen
Christian Horner is het niet eens met eventuele regelveranderingen van de FIA. Volgens de teambaas van Red Bull Racing zijn
technical directives er namelijk alleen voor om regels te verduidelijken, niet om nieuwe regels te introduceren middenin een seizoen.
De teambaas stelt daarnaast dat er geen 'intentie van de regels is'. Volgens Horner is het boek van reglementen 'een binair ding'. Aankomende vrijdag staat er een vergadering gepland van twee uur voor de
F1 Commission, waar er veel dingen worden besproken, waardoor 'twee uur misschien niet genoeg is'.