Vanaf 2026 zal
Red Bull Racing niet alleen een
F1-team zijn, maar ook een motorleverancier. Toch zal
Red Bull Powertrains niet motoren gaan leveren aan iedereen die erom vraagt.
Nadat
Honda had besloten om opnieuw te vertrekken uit de
Formule 1, is Red Bull overgegaan tot een drastisch besluit. Na de slechte scheiding met Renault was teruggaan naar de Franse motorfabrikant niet echt een optie, dus is besloten om een eigen krachtbron te gaan ontwikkelen voor 2026.
Sindsdien heeft
Red Bull Racing een aantal belangrijke engineers overgenomen van Mercedes en Ferrari en daarnaast blijft er ook nog wat personeel van Honda - ondanks dat de Japanse motorfabrikant heeft besloten om
toch wel in de Formule 1 te blijven. Maar nu Red Bull het dominante team is, vissen er ook andere partijen nu bij de Oostenrijkse equipe.
Daar valt ook Rob Marshall onder, de Chief Engineering Officer, die de overstap maakt naar McLaren. Dat is een flinke aderlating voor Red Bull Racing, maar de scheiding verloopt heel amicaal. Daardoor zijn er geruchten dat er misschien een deal is gesloten om McLaren vanaf 2026 te laten rijden met Red Bull Powertrains motoren. Volgens
Christian Horner is dat niet het geval, zo meldt
GPblog.com.
“Rob gaat niet met een motor die kant op. Een aantal teams heeft ons benaderd om te vragen wat ons plan is. Op dit moment is het plan om twee teams te voorzien van motoren, omdat we niet teveel willen doen in ons eerste jaar. Natuurlijk zijn die twee teams hoogstwaarschijnlijk de twee teams van Red Bull.”
Heeft Red Bull straks nog twee teams?
Het is alleen wel nog steeds de vraag of Red Bull tegen die tijd twee teams heeft in de Formule 1. Er gaan namelijk al lange tijd geruchten rondom AlphaTauri. De nieuwe leiding van Red Bull, sinds
het overlijden van eigenaar Dietrich Mateschitz, zou het team namelijk te duur vinden. De twee opties zouden zijn om het team te verkopen of te laten verhuizen naar Engeland, waar nu ook Red Bull Racing is gevestigd.