Farming Simulator 23 Review - Het boerenleven zoals het ooit bedoeld was

vrijdag, 09 juni 2023 om 16:00
farming sim 23 mainf1686216595
Construction Simulator, PC Building Simulator, Powerwash Simulator, Goat Simulator en natuurlijk de oer-simulator: Flight Simulator: je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een sim-game van gemaakt. Eén van de meest bekende gameseries in het genre is Farming Simulator en dit jaar is een unicum: het nieuwste deel komt alleen uit op de Switch en mobiele telefoons!
Het boerenleven gaat niet over rozen. Je hoeft de krant er maar op na de slaan en de berichten over stikstof, fijnstof, sulfiet, sulfaat, melk- en eierbergen en alles wat daarbij komt vliegt op je af.
Gelukkig heb je daar in Farming Simulator 23, het nieuwste deel in deze langlopende en misschien wel de meest succesvolle simulator-serie, helemaal geen last van. In Farming Simulator staat de pure boerderij-beleving centraal. Giant Software maakt het zijn doelstelling om Farming Simulator zo dicht mogelijk bij de echte beleving te krijgen, maar dan wél op een leuke manier.
Met Farming Simulator 23 is er wel iets bijzonders aan de hand. Waar games meestal eerst op PC en de consoles (Xbox en PlayStation) uitkomen en dan misschien later nog op de Switch verschijnen, is deze editie juist exclusief voor de Switch en mobiele toestellen (android, iOS).
Helaas is dat minder positief dan gedacht, de Switch heeft de twijfelachtige eer om het met de mobiele versie van Farming Simulator te moeten doen. Dat voelt wat raar aan, want de Switch is weliswaar inmiddels echt een heel eind oud, maar heeft toch best wat zwaardere games weten te draaien. Bovendien oogt Farming Simulator nu niet als de allerzwaarste game. De accuduur en de toch inmiddels wel erg zwakke prestaties van de Switch zullen die keuze noodzakelijk gemaakt hebben.
sclh4a1f1686229916

Het boerenleven on the go

De keuze voor de mobiele versie van Farming Simulator voor de Switch heeft zowel voor- als nadelen. De mobiele versie is geoptimaliseerd voor een kleiner scherm, waardoor de game ook nog prima speelbaar is op het 7 inch scherm van de Switch. Ook is de belasting van de Switch niet extreem hoog, waardoor je ook onderweg nog prima een uur of drie kan spelen voordat je Switch een oplaadbeurt nodig heeft.
Daar staan wel stevige nadelen tegenover. De mobiele Farming Simulator heeft heel wat concessies moeten doen ten opzichte van zijn grotere broertje. Zo kan je slechts kiezen uit twee locaties voor je boerenbedrijf en ligt de structuur van de locatie helemaal vast.
Je hebt dus geen mogelijkheid om zelf silo's bij te plaatsen, schuren of andere gebouwen bij te bouwen of om je stallen zelf vorm te geven of uit te breiden. Had je jezelf als doel gesteld om een flinke mega-stal neer te zetten, dan kom je helaas van een koude kermis thuis.
Een andere beperking is de keuze uit voertuigen. Farming Simulator staat onder andere bekend om zijn grote aantal tractoren, vrachtwagens, aanhangers, diepladers, oogstmachines van echt bestaande merken.
Veel categorieën zijn nog steeds aanwezig, maar de keuze daarbinnen is drastisch teruggedrongen. Waar je bij de PC/console versie nog een keuze uit acht tot tien merken en modellen had, is die keuze hier veelal teruggedrongen tot drie: een grote, kleine en middelgrote variant.
Misschien wel de grootste beperking is echter het volledig ontbreken van mods. Farming Simulator heeft een heel actieve mod-scene en deze mods zijn volledig geïntegreerd in de PC/console versies.
Alles wat Giant Software gemist heeft, is wel door een Mod alsnog toe te voegen, zowel in apparatuur, machines als in hele locaties. Farming Simulator 23 moet dat helemaal missen, waardoor je beperkt bent tot dat wat Giant Software in de game gestopt heeft.
sclh4d1f1686230060

Solide gameplay

Daar staat tegenover dat wat Farming Simulator 23 biedt, nog steeds prima speelt. Wie net begint zal meteen zijn drie beschikbare landerijen gaan ploegen, zaaien en weer oogsten, om dit langzamerhand uit te breiden met een mestkar, onkruidverdelger en misschien zelfs wel speciale katoen- of druiventechnologie!
Uiteraard is het doel om zo veel mogelijk te verdienen aan de oogst. Daarom moet je eerst zorgen voor een zo groot mogelijke opbrengst door rekening te houden met het weer, onkruid te verwijderen en regelmatig te bemesten. eenmaal geoogst wil je natuurlijk de hoogste prijs. Daarom moet de marktprijs van het geoogste goed in de gaten gehouden worden. Die schommelt behoorlijk en het kan dan ook gunstig zijn om de oogst eerst in de silo op te slaan, om het op latere datum tegen een hogere prijs te verkopen.
Wie wil diversificeren kan zich ook storten op de kippenhandel of één van de andere diersoorten. De kippenren is meteen bij de start al beschikbaar, de hokken voor de overige dieren (koeien, paarden, varkens of schapen) staan verspreid over de kaart, maar moeten wel eerst aangeschaft worden.
De kippen zijn het eenvoudigst, die leggen eieren en hebben alleen voer nodig. Zolang je voer voor ze regelt (bijvoorbeeld gerst die je net zelf verbouwd hebt), krijg je een constante stroom aan eieren, die keurig op treetjes aan de kant van het kippenhok staan opgesteld. Met een heftruck til je de eieren op een aanhanger en zodra de prijs hoog is, rijd je de aanhanger naar de ontvanger.
De gameplay is zo vrij eenvoudig en een vrijwel eindeloze cirkel van acties, maar het resultaat is een vrijwel constante stroom inkomsten, die je weer kan gebruiken om je boerenimperium uit te breiden met extra velden of een molen waar je je tarwe en gerst kan laten vermalen, wat de verkoopwaarde van je producten weer doet stijgen. Boer-tycoon dus!
sclh4c1f1686230110

Farming Simulator 23 Review - Een delicate balans tussen functie en portabiliteit

Farming Simulator 23 balanceert steeds tussen twee uitersten: de game biedt een solide basiservaring als boer die eindeloos kan duren en waarin je je innerlijke boer helemaal kan laten gaan. Anderzijds is deze mobiele versie wel heel erg beperkt, waardoor je helaas niet de vrijheid hebt die Farming Simulator nu juist zo geweldig maakt. Je zit gevangen in de basisfunctionaliteit van de game terwijl je eigenlijk juist zou willen experimenteren.
Wie toch die vrijheid zoekt in een mobiele versie van Farming Simulator kan beter kijken naar Farming Simulator 22 op bijvoorbeeld de Steam Deck, waarop wél alle mods en functies van de grotere broer beschikbaar zijn. Daar komt nog bij dat Farming Simulator 23 op de Switch voor de volle 44,99 euro in de eShop staat, terwijl dezelfde versie op Android 7,99 euro kost. Dat prijsverschil is eigenlijk niet te verkopen.