Toen
Max Verstappen werd aangekondigd als nieuwe
F1-coureur als 17-jarige jongen, was er veel ophef. Maar
Dietrich Mateschitz, destijds de eigenaar van Red Bull, had weinig overtuiging nodig voor de Nederlander.
Wereldwijd staat Red Bull bekend als het merk van durfallen. De energiedrankjesfabrikant sponsort atleten van allerlei extreme sporten en zelfs iemand die van het randje van de atmosfeer naar de vaste grond springt. Maar een 17-jarige coureur in een
Formule 1-auto zetten was zelfs voor Red Bull een gewaagde keuze. Helemaal met maar één jaar ervaring in
single seaters.
Volgens
Red Bull Racing-adviseur
Helmut Marko was het alleen heel eenvoudig om Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, die vorig jaar is overleden, te overtuigen van het talent van
Max Verstappen. Dat vertelt de Oostenrijker in gesprek met
Sky Sports. Marko zei dat hij een 16-jarig toptalent had gevonden, dat maar eens in de tientallen jaren voorbij komt, die hij in de auto wilde zetten. Het antwoord van Mateschitz was kort, maar krachtig:
“Ja, is goed. Doen we.”“Dietrich had een positieve instelling, hij kon vijf of tien jaar vooruit denken. Er was altijd aanmoediging van zijn kant, maar hij kon ook uitschelden. Je mocht niet twee keer dezelfde fout maken.”
Sterren maken
Voordat Red Bull niet één, maar zelfs twee Formule 1-teams overnam, was het bedrijf al bezig in de motorsport. Veel jonge coureurs werden gesponsord en ondersteund door Red Bull, maar de eisen gingen wel flink omhoog toen
Red Bull Racing en Toro Rosso in het leven werden geroepen.
Volgens Marko was het namelijk niet genoeg voor een coureur om enigszins getalenteerd te zijn. Hij moest op z’n minst de potentie hebben om een Grand Prix te winnen in de toekomst. Mateschitz en Marko hadden dan ook een duidelijke missie: “We kopen geen sterren, we maken sterren, relatief arrogant gesproken. En dat heeft gewerkt.”