Een nieuw rapport over de
PS5 duidt er op dat de specs van de console niet betekenen dat de
next-gen machine van PlayStation voor 60 fps zal zorgen. De
framerate van de console zou variëren waardoor 60 fps niet constant geleverd kan worden. Slecht hoeft dat alleen niet te zijn volgens het rapport.
Update - Releasedatum en prijs onthuld
Tijdens een tweede PS5 evenement in september heeft
Sony officieel de releasedatum van de PlayStation 5 onthuld. De console verschijnt in een select aantal landen al op 12 november, waarna de rest van de wereld op 19 november toegang krijgt tot de console. Ook
de prijs is onthuld. De normale variant kost 499,99 euro, terwijl de All Digital-versie 399,99 euro gaat kosten.
Sindsdien is ook kenbaar gemaakt dat Marvel's Spider-Man Miles Morales in verschillende modi gespeeld kan worden, waarbij slechts één een constante 60 fps zal vasthouden. De andere variant gaat voor 30 fps met ray tracing.
Oorspronkelijk bericht volgt hieronder:
De PS5 specs zouden volgens het nieuwe rapport (
via Eurogamer) dan wel niet voor een constante 60 fps zorgen, maar dat zou voor de ontwikkelaars alleen maar voordelig zijn. Die zouden door deze ontwikkeling namelijk meer mogelijkheden hebben tijdens het maken van games. Na de onthulling van de PS5 eerder dit jaar leek het alsof de nieuwe Sony-console net zo krachtig zou worden als high-end gaming PC's.
Nu lijkt dat niet helemaal het geval te zijn. Digital Foundry heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van 60 fps op de PS5 door het upscalen van Marvel's Spider-Man. Hiermee geeft de onderzoekstak van Eurogamer een beeld van de 2018-titel in volle 60 fps-glorie.
Al snel blijkt dat het halen van 60 fps moeilijk gaat zijn als de PS5 ook doelen stelt om games mooier en gedetailleerder te maken. Hoewel de nieuwe consoles twee keer zo krachtig is als de PlayStation 4, betekent het niet dat al die kracht rechstreeks omgezet wordt voor een framerate die twee keer zo hoog ligt. De variabele optie daarin zou voor ontwikkelaars veel fijner zijn en meer opties bieden.
PS5 specs nog steeds indrukwekkend
Het bovenstaande rapport van Digital Foundry betekent niet dat de specs van de
PlayStation 5 niet indrukwekkend zijn. De console van Sony gaat namelijk features krijgen als ray-tracing en native 4K. Beide opties waren niet mogelijk met de PlayStation 4. Zo moest de PlayStation 4 Pro bijvoorbeeld werken met
checkerboard 4K, waarbij 1080p werd
geupscaled naar een hogere resolutie.
Door de nieuwe opties van de PS5 worden games veel gedetailleerder op verschillende plekken. Voorbeeld hiervan is de trailer van
Spider-Man Miles Morales. Hierin lijken de straten drukker te zijn dan in de voorganger uit 2018 en tevens is er meer verkeer op de weg. Het zijn dit soort details die de game meer moeten doen leven, wat alleen mogelijk is door de extra kracht van de volgende generatie consolespecs.
Dit bericht is op 16 oktober 2020 bijgewerkt.