PS5 koeling wordt geoptimaliseerd met updates

News
maandag, 19 oktober 2020 om 16:30
ps5 designf1591945132
Eerder kwamen we al te weten dat de reden voor het formaat van de PS5 de enorme koeling is. De PS5 is namelijk de grootste console in een lange tijd. Nu krijgen we te horen dat deze koeling geoptimaliseerd gaat worden door middel van firmware updates.

PS5 koeling gaat firmware updates krijgen

In een interview tussen 4Gamer en Yasuhiro Ootori (Thermal Design Engineer voor PS5) werd er verteld dat de koeling voor de PlayStation 5 updates gaat krijgen op basis van de games die uit gaan komen op de console. De APU, of Accelerated Processing Unit gaat namelijk data verzamelen over hoeveel koeling elke specifieke game daadwerkelijk nodig heeft.
Op basis van deze data gaat Sony firmware updates uitbrengen, waardoor de koeling van de PS5 nog efficiënter kan gaan werken. Het doel hiervan is om nooit een blazende console te hebben. Dan hoeven we in ieder geval niet meer het geluid op 100 te zetten als we aan het knallen zijn.

PS5 koeling misschien wel het belangrijkste deel

Ootori laat in het interview weten dat er vier sensoren in de PS5 zitten die warmte meten. Drie daarvan zitten op het moederbord en de laatste is te vinden op de APU. Deze vier sensoren zullen samenwerken om de interne warmte zo goed mogelijk te verdelen.
Naast firmware updates maakt Sony ook gebruik van experimenten om de PS5 koeling zo goed mogelijk te maken. Zo heeft Sony een transparante PS5 gemaakt, waardoor de luchtstroom goed te observeren is. Wie weet gaan we ooit een transparante PS5 zien.
Wat vinden jullie van het formaat van de PS5 nu je dit weet? Laat het ons weten in de comments. Vertel ons ook welke game je als eerste gaat spelen op de PS5.