9 Monkeys of Shaolin Review – Genieten!

maandag, 19 oktober 2020 om 17:00
h2x1 nswitch 9monkeysofshaolinf1603109291
Het jaar 2020 lijkt er stiekem één te worden van de beat ‘em ups. Zo verschenen de games Streets of RAGE 4, The TakeOver, Battletoads, Brutal Rage en wordt daar nu 9 Monkeys of Shaolin aan toegevoegd. In deze review lees je dat dit toch wel een hele aangename verrassing is.
Voor 30 euro is die van jou: een brawler met een geheel eigen ziel. Dat is niet overdreven. Als je veel beat ‘em ups gespeeld hebt, zul je van het begin tot het einde spelen zonder het gevoel te hebben dat er ergens leentjebuur is gedaan. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een beat 'em up speelt en denkt: dit is wel heel duidelijk afgekeken bij Streets of Rage? Vaak. Niet dat het per se altijd erg is, want als je van een beat 'em up genre houdt, wil je gewoon af en toe eens lekker beuken. Lekker belangrijk dan dat het lijkt op zo’n hele goede oude titel.
Toch is het des te verrassender én verfrissender dat 9 Monkeys of Shaolin die beat 'em up game is waar je misschien al jaren van droomt of erger: niet eens van had durven dromen! Het verhaal gaat over visser Wei Cheng die wraak moet nemen op de moordenaar van zijn vrienden en familie. Al beukend ga je zo door meer dan 25 levels.
Hoewel het verhaal niet heel spannend is, zijn de tekeningen een genot voor het oog én zijn de voice overs zo overtuigend dat je af en toe vergeet naar enkel wat tekeningen en teksten te kijken. Hier doet de game het al beter dan de gemiddelde beat 'em up. Al snel krijg je het gevoel naar een old skool kung fu film te kijken en daar is helemaal niets mis mee.
nswitch 9monkeysofshaolin 03f1603109319

Enorm uitgebreid qua mogelijkheden

Wat de game een genot maakt is vooral de gameplay. Het spel brengt je naar prachtige Aziatische omgevingen , met een zeer divers aanbod én kleurenpallet. Daarbij laat de game je op hele fijne manier vechten met vijanden. Zo kun je standaard slaan met je wapenstok en trappen, zowel in lichtere als zwaardere vorm. Maar al gauw krijg je een skill-tree, vul je na elk level je punten in én krijg je opeens enorm veel opties.
Je krijgt magie, je kan vijanden in de lucht houden en op die manier slaan. En elke keer weer krijg je meer wapens en mogelijkheden. De skill-tree gaat voor een beat ‘em up game best ver én wat voelt dat heerlijk aan 2020 aan! Daarnaast krijg je allemaal wapens die elk hun eigen eigenschappen hebben, wat nieuwe uitrusting en extra soorten thee, waar je bijvoorbeeld weer extra kracht of leven voor krijgt. Neem van ons aan dat het vechtsysteem géén moment verveelt.
nswitch 9monkeysofshaolin 02

Divers én soepel!

De vijanden zijn bovendien divers, alleen de eindbazen hadden misschien iets meer om het lijf mogen hebben. Als we iets van deze game beter hadden verwacht was dat het, maar dat is een kleine smet op het geheel. Wat de game ook verrassend goed doet is het aanbieden van zowel online als offline co-op. En je kan op elk moment switchen. Wij begonnen bijvoorbeeld online te spelen met een mede-redacteur, gingen daarna couch co-op verder en het werkt allemaal. Welke beat ‘em up game doet dat zó goed?
Het enige nadeel is, is dat de game af en toe geplaagd wordt door een kleine bug. Zo is het spel bij ons tijdens het spelen twee keer vastgelopen en een paar keer in het menu toen we de skillpoints wilden toekennen. Maar over de gehele game, zo’n vijf uur spelen, viel het aantal fouten wel mee.
nswitch 9monkeysofshaolin 01f1603109356

9 Monkeys of Shaolin Review - Geweldig

9 Monkeys of Shaolin is de beat 'em up game waar elke liefhebber al jaren van droomt. Een game met prachtige omgevingen, vloeiende combat, online en offline kunnen spelen én een die je niet binnen 2 uur al hebt uitgespeeld. Wat ons betreft is dit echt dé verrassing van het najaar en hoef je niet altijd een duur product of triple A in je console te hebben om voor een Genot te zorgen met hoofdletter G.