PlayStation is van plan om flink in te zetten op live service games. Om te zorgen dat die titels succesvol zijn, wordt
Bungie gebruikt om de projecten te beoordelen.
Bijna een jaar geleden is Bungie
officieel onderdeel geworden van PlayStation Studios. Destijds kondigde
Sony al aan dat de studio niet alleen is overgenomen om te profiteren van het succes van
Destiny 2 en toekomstige games van de ontwikkelaar. Sony wil namelijk ook gebruikmaken van de expertise van Bungie op het gebied van live service games.
Hoe dat in zijn werk gaat is nu een stuk duidelijk geworden tijdens een
webcast met aandeelhouders. Dat meldt
VGC. Volgens CEO Jim Ryan wordt er nu al nauw samengewerkt en zijn er ‘significante lessen’ geleerd. Hermen Hulst, het hoofd van PlayStation Studios, legt uit dat nieuwe live service games getoetst worden aan de hand van een rigoureus
review process dat opgezet is door Bungie.
Volgens Hulst weet PlayStation nu ook beter wat succes betekent op het gebied van live service games. Historisch gezien heeft de uitgever altijd gewerkt naar een bepaald einddoel voor singleplayer games, maar die methode werkt niet voor live service games. Hulst stelt dat de lancering ‘pas het begin is’ en dat er een heel andere reeks aan indicatoren bij komt kijken.
Samenwerking ook nuttig voor Bungie
De
samenwerking zorgt niet alleen voor wijze lessen voor PlayStation, zo laat Ryan weten. Volgens de CEO profiteert Bungie namelijk ook van de kennis van PlayStation. De ontwikkelaar heeft bijvoorbeeld veel geleerd als het aankomt op haar producten beter in de markt te zetten en de doelgroep te verbreden.
De studio zou bijvoorbeeld altijd veel succes hebben gehad in de Verenigde Staten, maar een stuk minder in Europa en Azië. Volgens Ryan profiteert Bungie van de ervaring die PlayStation heeft in die markten, om titels als Destiny 2 daar ook meer aan de man te brengen.