PlayStation cancelt stapels games

News
woensdag, 26 april 2023 om 13:00
playstation 5 thumbf1624433855
Door de jaren heen heeft PlayStation heel wat klassiekers neergezet. Maar dat is niet omdat het bedrijf alleen maar ideeën heeft die goud waard zijn. Integendeel: er worden constant games geanulleerd bij het bedrijf.
Onlangs mocht The Guardian PlayStastion-topman Shuhei Yoshida interviewen. Hij is al sinds de jaren 90 werkzaam bij PlayStation en was zelfs jarenlang het hoofd van PlayStation Studios (een functie die nu vervuld wordt door Hermen Hulst), voordat hij nauw ging samenwerken met indie-studio’s. In die carrière was Yoshida betrokken bij de nodige hits en de nodige Game of the Year-winnaars.
Yoshida is zich ervan bewust dat dat zijn carrière zeer glansrijk maakt: mensen die in de games-industrie werken mogen wat hem betreft blij zijn met één Game of the Year, laat staan zes of zeven. Toch heeft hij in zijn carrière ook heel wat falen meegemaakt. Alleen wordt er meestal voor gezorgd dat een gefaald idee niet naar buiten komt.

PlayStation cancelt gefaalde prototypes

PlayStation omarmt nieuwe ideeën, zo vertelt Yoshida, maar evalueert prototypes uitvoerig. Soms draait dat erop uit dat de ontwikkeling van een prototype wordt stopgezet, iets wat zwaar kan vallen bij de ontwikkelaar en dus meestal door Yoshida gebracht wordt als manier om te voorkomen dat die ontwikkelaar aan een gedoemde game vastzit. Ondanks dat er dus geregeld games geannuleerd worden bij PlayStation, blijft Yoshida het moeilijk vinden om het project van iemand met creatieve ideeën stop te zetten.
Het is uiteindelijk niet de bedoeling dat er goede ideeën worden weggegooid. Daarom krijgen sommige prototypes die nog niet helemaal werken juist meer tijd en middelen toegewezen. Yoshida probeert ontwikkelaars zoveel te helpen als mogelijk is.