Starfield is morgen pas uit, maar wordt intussen al veel gespeeld in
early access. Veel spelers kunnen de game goed waarderen, maar er zijn ook klachten over het nieuwe
Bethesda-avontuur. Spelers hebben bijvoorbeeld vaak het idee dat er niets te vinden is op de meeste
planeten, maar dat is expres, volgens Bethesda.
Er zijn meer dan 1000 planeten te ontdekken in
Starfield, maar op lang niet alle planeten is ook echt iets te doen. In veel gevallen vindt je er wat materialen, maar is er verder weinig gaande op een planeet. In een interview met de
New York Times laten Todd Howard en Ashley Cheng (managing director van Bethesda) weten dat dat expres is.
Het is namelijk de bedoeling dat de speler zich klein voelt vergeleken met de enorme omvang van de ruimte en dat het overweldigend moet zijn. Het is niet de bedoelding dat elke planeet voelt als Disney World, zegt Cheng, maar die leegte betekent niet dat het saai is om de planeet te verkennen. Cheng vergelijkt het met de maanlanding: er was niets op de maan toen de Apollo 11-astronauten er aankwamen, maar ze verveelden zich niet.
Volgens Todd Howard moeten de planeten vooral een gevoel van verwondering oproepen dat je de eerste bent die op die planeet landt. De game had zich kunnen beperken tot vier planeten, elk met een grote stad. Maar Howard wilde je laten voelen als een ontdekkingsreiziger.
Starfield nu al enorm populair
Momenteel is Starfield alleen nog maar beschikbaar in Early Access. Ondanks dat je daarvoor extra betaalt, is de game
meteen al heel populair op Steam. De game
kreeg ook overwegend goede kritieken, al is het niet voor iedereen wat een grote vooruitgang ten opzichte van eerdere Bethesda-games. In ieder geval is er veel te ontdekken als je tot de officiële release wacht.