Starfield Review - Een grote sprong voor Bethesda?

Review
donderdag, 31 augustus 2023 om 18:00
starfield header hdf1687513667
Na lang wachten is het eindelijk weer tijd voor een nieuwe role-playing game (RPG) van Bethesda. Deze keer mogen we onze blik naar boven richten, naar het oneindige heelal. Is Starfield een revolutionaire sprong voor Bethesda? Dat lees je in onze review.
De RPG-games van Bethesda zijn bij velen geliefd, maar de studio van Todd Howard heeft vaak wel veel tijd nodig om een nieuw avontuur af te leveren. De laatste singleplayer RPG van Bethesda stamt alweer uit 2015, namelijk het postapocalyptische Fallout 4.

Geen draken of atoombommen

Voor Starfield laten we de verschroeide aarde achter ons en gaan we op avontuur in de ruimte, maar het verhaal kan natuurlijk niet van start gaan zonder een iconisch begin. Deze keer vliegt er geen draak over of worden we opgesloten in een enorme kluis terwijl de atoombommen vallen, zoals in eerdere Bethesda games.
Je begint in Starfield als mijnwerker, die op zijn of haar eerste dag meteen een speciale opdracht heeft gekregen. Na een korte rondleiding moet je namelijk met een laser een mysterieus metaal uit een stuk rots snijden. Wanneer je eenmaal het metaal probeert te pakken, word je getrakteerd op een soort visioen van een sterrenstelsel, gecombineerd met opzwepende muziek.
Niet veel later arriveert de koper die de opdracht heeft gegeven om het stuk metaal te bemachtigen. Samen met hem duiken er alleen ook ruimtepiraten op, die net zo goed als jij geïnteresseerd zijn in de schat, waardoor je meteen kennis maakt met het gevechtssysteem in Starfield. Wanneer de piraten zijn gereduceerd tot sterrenstof legt de koper Barrett uit dat hij lid is van Constellation, een groep avonturiers die het heelal afspeurt naar de mysterieuze stukken metaal: de Artifacts. En jij bent als vinder het gloednieuwe lid van de club.
2023 05 11 starfield leaksf1687505671

Een traag begin

Na het ontmoeten van een aantal andere leden van Constellation bestaan de main story-missies voornamelijk uit het speuren naar Artifacts op verschillende planeten. Soms komt dat neer op het vechten tegen vele criminelen die het heelal rijk is, terwijl je andere keren meer sociaal te werk moet gaan. Bijvoorbeeld wanneer het metaal al is gevonden door iemand anders.
Het verhaal lijkt dan ook een bepaalde focus te missen, aangezien er niet een duidelijk richting of groter doel is voor de speler, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was in Skyrim en Fallout 4. Gelukkig komt daar op een gegeven moment een flinke ommezwaai in en gaat het verhaal een richting op die je waarschijnlijk niet zal verwachten. Bethesda vraagt alleen wel flink wat geduld van de speler voordat de main story echt interessant wordt.
starfield barrettf1693410261

Een heelal vol missies

Natuurlijk kan je niet alleen het hoofdverhaal volgen in Starfield. Zoals we van Bethesda gewend zijn, zit de RPG vol met sidequests, die flink van elkaar verschillen. Hoe je opdrachten krijgt is bovendien behoorlijk anders in vergelijking met voorgaande games van de studio’s. Als je bijvoorbeeld een gesprek hoort over een bepaald probleem, dan zal bijbehorende opdracht automatisch in je quest log verschijnen.
Het is een stuk dynamischer, maar het pakt niet altijd even goed uit. Ren je namelijk door een stuk heen voor een missie, dan kan het zomaar gebeuren dat je automatisch een aantal opdrachten erbij hebt, terwijl je niks hebt meegekregen van de context.
Op andere momenten pakt het wel weer heel goed uit. Zo vlogen we een keer voorbij een nagenoeg verlaten planeet, toen we een noodoproep kregen van een pionier. Hij wilde hulp hebben tegen een groep piraten die de buurt aan het belagen was, wat resulteerde in een missie die veel uitgebreider was dan we initieel hadden verwacht. En een andere keer werden we ineens gerekruteerd voor een undercover missie, nadat we gearresteerd waren voor het bezit van illegale goederen. Achter elk hoekje in Starfield lijkt wel een sidequest verstopt en je hebt daardoor altijd wel iets te doen.
2023 05 11 starfield combatef1687766809

Heerlijke dogfights in de ruimte

Om alle planeten te bezoeken en missies te verzamelen heb je natuurlijk wel vervoer nodig en daarom krijg je vrijwel meteen aan het begin van Starfield al de beschikking over je eigen ruimteschip. Dat is niet de enige dat je kan gebruiken, want er is een flink scala aan verschillende schepen dat je kan kopen, al zal je daar wel flink voor moeten doorsparen.
Niet alleen heb je de mogelijkheid om nieuwe schepen te kopen, je kan ook elk onderdeel van een schip upgraden en aanpassen. Zo kan je er een ander kleurtje aan geven, nieuwe wapens installeren en de aandrijfmotor upgraden.
Die upgrades zijn hard nodig, want de dogfights in Starfield zijn behoorlijk uitdagend en een waar plezier - zelfs als je uiteindelijk gereduceerd wordt tot een paar brokstukken. Je hebt drie verschillende wapens om te gebruiken die effectief zijn tegen schilden of pure bepantsering, je kan een boost inzetten om een lock-on te verbreken en je kan handmatig de kracht verdelen over verschillende systemen.
Zo kan je er tijdens een gevecht bijvoorbeeld voor kiezen om je topsnelheid te verlagen om je wapens of schilden te versterken. Gevechten in de ruimte zijn verrassend diepgaand en zijn één van de beste onderdelen van Starfield.
starfield grendelf1693410334

Het missende ingrediënt

Waar de gevechten met een ruimteschip zeer goed zijn uitgewerkt door Bethesda, voelen de vuurgevechten op de grond iets minder speciaal aan. Het gevechtssysteem loopt grotendeels overgenomen te zijn uit Fallout 4, met hier en daar wat verbeteringen.
Het is zeker niet een slecht gevechtssysteem, maar het mist net even dat stukje extra. Waar Fallout 4 bijvoorbeeld nog het VATS-systeem had, mist Starfield net dat ene ingrediënt om het recept naar een hoger niveau te tillen. Al is het wel leuk om in een gebied met weinig zwaartekracht je boost pack te gebruiken om vijanden van boven te bestoken. Niet dat de vijanden op dat moment ergens anders cover gaan zoeken, want er is niet veel intelligent leven aan te treffen in de game.
Hoewel de mechanics niet iets speciaals doen, zijn er wel genoeg opties om uit te kiezen als het aankomt op vuurwapens. Zo kent zo’n beetje elke factie in Starfield, en dat zijn er vrij veel, een eigen collectie aan wapens. En dan zijn er ook nog wapens die heel erg de sciencefiction-kant op leunen, terwijl er aan de andere kant weer conventionele wapens zijn te vinden die zijn meegenomen van de Aarde.
Net zoals in Fallout 4 kan je je wapens en armor ook weer naar hartenlust upgraden . Zo kan je er silencers op zetten, verschillende scopes, de vuursnelheid aanpassen, de munitie veranderen en ga zo maar door. En daarnaast zijn er ook willekeurige modifiers die het aanbod nog verder kunnen uitbreiden, zoals kogels die nabranden.
starfield artworkf1683633013

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes

Zoals het een goede RPG betaamt kan je zelf kiezen voor welke speelstijl je gaat in Starfield; niet alleen door je keuze voor bepaalde wapens. Elke keer wanneer je een level stijgt, mag je een punt investeren in één van de vele skills. Die vaardigheden zijn onderverdeeld in vijf groepen, waarbij je verdere tiers vrijspeelt door genoeg punten te stoppen in één groep. Zo is er een groep voor vuurwapens, fysieke skills, alles wat te maken heeft met je schip, wetenschappelijke vaardigheden en eentje voor sociale skills. Met die laatste kan je niet alleen mensen ompraten, maar bijvoorbeeld ook succesvol Outposts opzetten op planeten om een intergalactische handelaar te worden.
Elke vaardigheid heeft daarnaast vier verschillende niveaus, die je verder kan vrijspelen door een bepaalde uitdaging te voltooien. Investeer je bijvoorbeeld in de Laser Weapons-skill, dan doe je meer schade met laser vuurwapens. Je kan vervolgens nog een punt erin stoppen wanneer je twintig vijanden hebt gedood met een laser weapon. Sommige uitdagingen zijn vrij vanzelfsprekend, terwijl je voor andere uitdagingen creatiever te werk moet gaan.
De skills variëren daarnaast ook behoorlijk qua effect. Zo zijn er vaardigheden die bij elk niveau zorgen voor een hoger percentage, bijvoorbeeld voor meer levenspunten. Andere skills zorgen alleen voor compleet nieuwe mogelijkheden, zoals het gebruik van een Targeting System voor je schip.
Er zijn een aantal mogelijkheden dat verstopt zit achter skills dat we ook liever gewoon als iets standaards hadden willen zien. Het kunnen sliden in vuurgevechten, een vrij gebruikelijke functie in FPS games, zit bijvoorbeeld verstopt in de tweede tier en dan niet eens in de Combat-groep. De keuzes zijn daardoor extra lastig als je een level gestegen bent. Wil je namelijk verder specialiseren in een bepaalde speelstijl of wil je eerst een normale functie vrijspelen?
starfield planetf1693410421

Een typische Bethesda RPG?

De verschillende opties om je eigen speelstijl in elkaar te zetten zijn we ondertussen gewend van Bethesda en zorgen voor een flinke replaywaarde. Je kan het avontuur in Starfield namelijk op veel verschillende manieren doorlopen. Helaas staan de RPG’s van Bethesda ook bekend om een ander fenomeen en dat zijn bugs. En dan hebben we het niet over de gigantische kakkerlakken in Fallout.
Gelukkig zijn we in onze tijd met Starfield minder bugs en andere technische problemen tegengekomen in vergelijking met voorgaande games. Dat betekent alleen niet dat de game helemaal bugvrij is. Zo zijn er nog steeds vreemde interacties van NPC’s en zijn en worden er ook een paar momenten verpest door bugs.
Zo had één scène een zeer emotioneel moment moeten zijn, door een personage dat op sterven lag. Het hele moment werd alleen tenietgedaan door een bug. De NPC die het stervende karakter namelijk in zijn armen had moeten hebben, was door de hele kamer heen aan het teleporteren.
Op grafisch gebied is Starfield daarnaast zeer wisselend op PC. Het ene moment keken wij met grote ogen naar een vreemde planeet met buitenaardse wezens en prachtige vergezichten, terwijl we op het andere moment geschokt waren door de lage details van NPC’s en bomen in steden. Zo worden baarden pas ingeladen wanneer je pal naast iemand staat en details als rimpels verschijnen alleen wanneer je met iemand gaat praten.
Het helpt ook niet mee dat er op PC wel een aantal geavanceerde grafische opties zijn, maar standaard functies ontbreken. Anno 2023 is het heel vreemd als je niet de optie hebt om dingen als texture quality, field of view en anti-aliasing aan te passen.

Starfield Review - Een flinke stap, maar geen sprong

Het heeft een lange tijd geduurd voordat Bethesda kwam met een nieuwe singleplayer RPG en Starfield is wat ons betreft het wachten waard geweest. Het grote universum biedt veel ruimte om lekker op onderzoek uit te gaan, allerlei missies uit te voeren en je te laten verrassen door het verhaal. En rondvliegen met je ruimteschip en afrekenen met piraten en sekteleden gaat nooit vervelen.
Het nieuwe avontuur is alleen niet perfect. Vuurgevechten op de grond missen een speciale factor, de grafische kwaliteit kan sterk verschillen en hoewel Bethesda dit keer zeker beter werk heeft afgeleverd, zitten er nog steeds een paar opvallende bugs in. Voor liefhebbers van het genre zal Starfield ongetwijfeld zorgen voor honderden uren vermaak en wij zijn nog lang niet klaar met het verkennen van de ruimte, maar de nieuwe game is geen giant leap for RPG-kind.
Cijfer: 8

Populair Nieuws

Laatste Reacties