Net zoals elke Bethesda RPG krijg je een ruime keuze aan skills tot je beschikking Starfield. Deze skills moet je zo snel mogelijk ontgrendelen in het futuristische avontuur.
De skill tree in Starfield werkt met vijf verschillende groepen, die elk vier verschillende tiers hebben. Om de volgende tier te kunnen ontgrendelen moet je eerst vier skill points in één groep hebben gestoken. We hebben ons daarom voor dit artikel gericht op vaardigheden die alleen in de eerste rij zitten en dus meteen aan het begin van je avontuur te ontgrendelen zijn.
Al direct na de intro in Starfield krijg je de beschikking over je eigen ruimteschip en worden alle basics aan je uitgelegd. Dat is nodig ook, want het systeem in Starfield is verrassend diepgaand en een groot gedeelte van het avontuur zal je achter het stuur zitten. Niet alleen om te reizen van planeet A naar planeet B, maar ook om vele space battles uit te vechten.
Het is dan ook een aanrader om snel punten te investeren in Piloting. Niet alleen kan je met deze skill namelijk sneller vliegen en de handling sterk verbeteren, maar hogere rangen zorgen ervoor dat je meer geavanceerde en grotere ruimteschepen kan besturen.
Om je Piloting skill te kunnen verhogen in rang moet je bovendien een bepaald aantal vijandelijke schepen vernietigen, wat niet zo eenvoudig is als het uitschakelen van vijanden op de grond. Dat is dus nog een goede reden om zo snel mogelijk te investeren in Piloting.
In een actievolle RPG als Starfield zal je een hele hoop vuurgevechten voor je kiezen krijgen. En sommige gevechten die misschien wel je petje te boven gaan. Gelukkig is er ook vaak een optie om situaties een stuk makkelijker voor jezelf te maken.
Je kan namelijk veel personages ompraten met de Persuade-optie. Wanneer je iemand probeert om te praten, dan begin je een soort minigame, waarbij je een aantal punten moet behalen in een beperkt aantal punten. Des te meer punten een zin waard is, des te hoger de kans dat die zin niet het gewenste effect heeft.
Door te investeren in de Persuasion skill kan je het veel eenvoudiger maken om de gevechten met de tong succesvol af te sluiten. En dat zorgt er dus ook weer voor dat je complete vuurgevechten kan vermijden, wat ook weer de nodige health packs, kogels en Game Over-schermen bespaart.
Net zoals in veel andere RPG’s van Bethesda kom je in Starfield een hoop gesloten deuren of kisten tegen. In plaats van aan de slag te gaan met een lockpick, moet je in de toekomst gaan sleutelen met een zogeheten digipick.
Je krijgt een beperkt aantal combinaties aan streepjes, die je in de juiste gaatjes moet zien te steken. Het klinkt simpel, maar elk slot heeft meerdere lagen aan beveiliging, waardoor je voor ingewikkelde sloten goed vooruit moet puzzelen.
Maar om meer geavanceerde sloten te kunnen openen, moet je eerst punten investeren in de Security skill. Bovendien wordt het ook makkelijker gemaakt om sloten te kunnen openen, doordat je bijvoorbeeld eenvoudig kan zien in welke laag een strepencombinatie te gebruiken is. Bij bepaalde opties weet je daardoor direct dat je die meteen kan gebruiken of mogelijk beter kan bewaren voor later.
En natuurlijk is al die moeite niet voor niets. Achter gesloten deuren kan je vaak de beste loot vinden of een grote hoeveelheid aan credits. Of in andere gevallen kan je een quest een stuk eenvoudiger voor jezelf maken. Punten investeren in Security is dan ook nooit een slecht idee.
Een andere manier om kogelvormige gaten in het lichaam te voorkomen naast Persuasion, is door vijanden simpelweg te vermijden. In veel gevallen is dat alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Ten minste, als je niet hebt geïnvesteerd in de Stealth skill.
Voor elke rang in Stealth wordt het makkelijker om niet gespot te worden door vijanden, maar één van de belangrijkste toevoegingen zit al in de eerste rang. Daarmee krijg je namelijk een ‘stealth meter’ erbij, wat duidelijk maakt of je wel of niet gezien bent. Heel belangrijke informatie als je iets probeert te stelen uit de broekzak van een NPC.
Daarnaast krijg je voor elke rang ook nog eens een hogere damage multiplier voor als je schade aanricht vanuit stealth. Op die manier kan je krachtige vijanden in één schot uitschakelen, voordat ook maar iemand door heeft dat jij aanwezig bent.
Zoals eerder gezegd is het niet zo eenvoudig om vijandige schepen uit te schakelen in Starfield. Vaak is het namelijk geen één-op-één dogfight en moet je het opnemen tegen meerdere schepen tegelijkertijd. En als je onder vuur ligt van een hele vloot, dan is accuraat schieten des te lastiger.
Met Targeting Control Systems hoef je je daar alleen geen zorgen meer over te maken. Wanneer je een lock hebt op een schip kan je het Targeting-systeem activeren en automatisch mikken op een schip. Met latere rangen krijg je de opties om bepaalde onderdelen onder vuur te nemen, waarmee het doet denken aan het VATS-systeem uit de Fallout games van Bethesda.
Gericht schieten op onderdelen is belangrijker dan je zou verwachten. Wanneer je door het schild heen bent kan je bijvoorbeeld de wapensystemen van een schip uitschakelen of de motor. Als een schip stil hangt in de ruimte kan je er naartoe vliegen, enteren en alle waardevolle loot stelen - mits je hebt afgerekend met de aanwezige bemanningsleden natuurlijk.
Naast de bovengenoemde skills zijn er nog veel meer opties om uit te kiezen in Starfield. Maar met deze vaardigheden kan je je avontuur een stuk makkelijker maken en essentiële features ontgrendelen.