In 2007 besloot ontwikkelaar
Bungie om onafhankelijk door te gaan en niet meer onder de vlag van
Microsoft te werken.
Xbox-hoofd
Phil Spencer denkt dat het huidige Microsoft de ontwikkelaar, bekend van
Halo en Destiny, had kunnen behouden.
Phil Spencer, de baas van Xbox, denkt dat het huidige Microsoft ervoor had kunnen zorgen dat Bungie een Microsoft-studio was beleven. Dit heeft Spencer verteld in een
interview met Axios. In het interview vertelde hij meer tussen de relatie van de twee bedrijven.
Bungie werd in 2000 overgekocht door
Microsoft, maar de Halo-ontwikkelaar werd zeven jaar later zelfstandig, terwijl Microsoft de rechten over Halo wel behield.
Bij het bespreken van de samenwerking tussen de twee bedrijven zei Spencer dat ze veel geleerd hebben en dat het waarschijnlijker zal zijn geweest om
Bungie binnen de Microsoft-familie te houden toen ze uit elkaar gingen. En dat het Microsoft van vandaag dat zou kunnen doen.
Succes met Destiny
Bungie boekte natuurlijk haar grote successen met de Halo games. Nadat de ontwikkelaar onafhankelijk verder ging, sloot de studio een contract met Activision om de ambitieuze Destiny games te maken. Spencer snapt die beslissing zeker.
Uiteindelijk heeft Bungie besloten om ook de banden met Activision af te breken, maar heeft daarbij wel de rechten op Destiny behouden. De ontwikkelaar is dan ook al een tijdje bezig om
Destiny 2 van content te blijven voorzien. Voor 2022 staat
een nieuwe uitbreiding gepland genaamd The Witch Queen. Spelers zijn alleen
niet bepaald blij met een controversiële keuze van Bungie.