Het is geen geheim dat er flink wat kosten gaan zitten in het ontwikkelen van nieuwe games. Volgens Shawn Layden, voormalig topman bij
Sony, is het maken van PS5 zo duur, dat de variatie in titels mogelijk gaat verdwijnen.
Er komt veel kijken bij het maken van een moderne AAA-game. We zijn immers de tijd dat een handjevol ontwikkelaars een game maakten in hun garage of op hun zolderkamer ver voorbij. Met soms honderden mensen die aan een game werken zoals
Ratchet & Clank: Rift Apart, stijgen de kosten al snel.
Volgens Shawn Layden, de voormalige voorzitter van Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios en de voormalige directeur van SIE America, liepen de kosten bij de PlayStation 4 al op tot ongeveer 100 miljoen dollar per game. Dat zegt hij in
een interview met Bloomberg. Layden schat dat het maken van een PS5 game zelfs oploopt tot 200 miljoen dollar. Dat brengt wel wat gevaar met zich mee volgens de voormalige topman.
Prijzen PS5 games omhoog door ontwikkelkosten
Dat het ontwikkelen van games steeds duurder wordt, heeft Sony zelf ook al gemeld. Volgens het bedrijf lopen de kosten zo hoog op, dat ervoor is gekozen om
de adviesprijs van PS5 games te verhogen. Daarom zal je nu voor een
first party PS5 game 75 euro moeten betalen bij een webshop en zelfs 80 euro op de PlayStation Store voor een digitale versie.