Er gaat veel geld om in de game-industrie en dat wordt alleen maar meer. Ontwikkelingskosten stijgen behoorlijk en dat kan een probleem zijn. Nintendo denkt dat probleem te lijf te kunnen gaan met unieke ideeën.
Een game ontwikkelen is niet goedkoop en het wordt alleen maar duurder. Nintendo kreeg tijdens een investeerdersbijeenkomst de vraag hoe het daarmee omgaat. Wat Shigeru Miyamoto betreft is het op een bepaald vlak onvermijdelijk dat het maken van games duurder wordt, maar de kosten van een project zijn volgens Miyamoto minder belangrijk dan wat er gemaakt wordt.
Nintendo investeert volgens Miyamoto in het polijsten van games tot er een product is waarvan het bedrijf denkt dat de consument er tevreden mee zal zijn. Dat is een investering en daarom is het belangrijk om ideeën te vinden die die investering waard zijn. In het ideale geval is een idee helemaal nieuw, want dan haal je de meeste waarde uit het polijsten van dat idee.
Daar komt bij dat Miyamoto en Nintendo erin geloven dat je ook een goed product kan maken op een klein budget. Een leuke game kan gemaakt worden in korte tijd door een klein team. Topman Shinya Takahashi deelt die mening: er hoeft niet in elke game enorm veel geld gepompt te worden en hoewel de kosten over het algemeen stijgen, zijn er gevallen waarbij de kosten redelijk stabiel blijven.
Topman Ko Shiota doet ook een duit in het zakje met het oog op de aankomende jaren, waarin de Switch 2 het stokje overneemt van de Switch. Volgens hem is er veel geleerd in de Switch-generatie dat voortgezet kan worden in de toekomst. Daardoor kunnen kosten voor onderzoek in de toekomst laag gehouden worden.
Een belangrijk ontwikkeling van de afgelopen jaren, is dat Nintendo nog maar één systeem ondersteunt. Eerder waren er teams voor handheld games en console-games. Nu dat niet meer het geval is, heeft iedereen ervaring met de Switch die in de toekomst meegenomen kan worden.