Netflix met advertenties lijkt eindelijk een succes te worden

News
maandag, 20 maart 2023 om 12:00
netflix tvf1672401228
Eind 2022 is Netflix van start gegaan met een abonnement met advertenties. Dat liep eerst niet bepaald goed, maar het lijkt nu eindelijk een succes te worden.
De laatste jaren zijn er enorm veel streamingdiensten bij gekomen, waardoor het voor bedrijven nu een stuk lastiger is geworden om te concurreren. Zelfs het almachtige Netflix, dat eerst een gigantisch aandeel van de streamingmarkt in handen had, moet andere manieren verzinnen om klanten aan zich te binden.
Daarom is Netflix vorig jaar gekomen met een abonnement met advertenties, waardoor gebruikers kunnen profiteren van een lagere prijs. Ondertussen kan de streamingdienst ook weer extra inkomen binnen krijgen door middel van adverteerders. Het nieuwe abonnement had alleen geen goede start, met minder dan 10 procent van nieuwe aanmeldingen waarbij de laagste tier werd gekozen.
Daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen. Volgens Bloomberg zijn er nu namelijk een miljoen accounts in de Verenigde Staten die een abonnement hebben afgesloten met advertenties. In januari kozen 19 procent van de nieuwe abonnees voor het goedkope abonnement volgens analistenbureau Antenna.

Nog niet zo’n succes al concurrenten

Het hogere percentage is een belangrijke statistiek voor Netflix. Met de nieuwe cijfers voldoet Netflix namelijk aan de belofte aan adverteerders, die natuurlijk een bepaald aantal ‘kijkers’ van de advertenties verwachten. Voldoet de streamingdienst daar niet aan, dan zullen de inkomsten uit advertenties ook dalen.
Netflix heeft wel nog een lange weg te gaan in vergelijking met de concurrentie. Het abonnement met advertenties van HBO Max is namelijk iets populairder met 21 procent van de nieuwe klanten, terwijl Disney+ maar liefst 36 procent aantikt.