Netflix met advertenties kent geen goede start

News
donderdag, 22 december 2022 om 12:30
netflixf1671701243
Minder dan 10 procent van de nieuwe aanmeldingen in de VS koos vorige maand voor Netflix met advertenties. Bedrijfsleiders bij de streamingdienst zeggen dat het abonnement nog een lange weg te gaan heeft.
Volgens de gegevens van analysebedrijf Antenna hebben slechts negen procent van de nieuwe Netflix-abonnees in de VS vorige maand gekozen voor het nieuwe abonnement met advertenties. Dat is vergeleken met de 15 procent van de nieuwe aanmeldingen tijdens de lanceringsmaand in 2021, die hebben gekozen voor het abonnement met advertenties van concurrent HBO Max.
Het Netflix 'Basic with Ads'-abonnement is gelanceerd op 3 november voor 6,99 dollar per maand, terwijl je voor een advertentievrij abonnement tussen de 9,99 en 19,99 dollar betaalt.

Niet aan kijkgaranties voldaan

De cijfers zijn niet verassend nadat Digiday meldde dat Netflix geld heeft teruggegeven aan de adverteerders, nadat het met maar liefst 20 procent niet aan de kijkgaranties heeft voldaan. De nieuwe gegevens zijn meer bewijs dat de overgang van Netflix van een uitsluitend door abonnementen gefinancierde streamingdienst naar hybride model traag van start gaat.
“Het is nog erg vroeg voor onze door advertenties ondersteunde vorm en we zijn blij met de lancering en betrokkenheid, evenals de gretigheid van adverteerders om samen te werken met Netflix”, zei een Netflix-woordvoerder in een verklaring aan The Wall Street Journal. Netflix ontkent de juistheid van de cijfers van Antenna, die zijn gebaseerd op consumentengegevens.
Netflix heeft de lancering van de door advertentie ondersteunde vorm publiekelijk gekaraktiseerd als iets dat ze in de loop van tijd langzaam willen opbouwen. “Wat we vanaf het begin lanceerden, was zes maanden nadat we hadden aangekondigd dat we überhaupt een advertentie ondersteunende lancering zouden doen”, vertelde Jeremi Gorman, president van wereldwijde reclame van Netflix, aan Digiday in een recent interview. Hij voegt daar aan toe dat het huidige aanbod niet staat voor 'onze lange termijn ambities'.
nieuwe netflix releases januari 2019 144826f1671701917

Extra vergoeding

Begin volgend jaar is Netflix van plan om wereldwijd het delen van wachtwoorden aan te pakken en een extra vergoeding in rekening te brengen voor het gebruik van hetzelfde account buiten het primaire huishouden. Dit heeft potentie om bestaande abonnees ertoe aan te zetten om over te stappen op het abonnement met advertenties, in plaats van de extra vergoeding te betalen.